• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sludinājumu valoda: dzīvnieku pārdošanas un adopcijas sludinājumi

Thumbnail
View/Open
306-96751-Petrauska_Marija_mp20113.pdf (1.125Mb)
Author
Petrauska, Marija
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Lokmane, Ilze
Date
2023
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba mērķis ir izpētīt dzīvnieku pārdošanas un adopcijas sludinājumu struktūru un raksturīgākās valodas iezīmes – deminutīvus, salīdzinājumus un izteikumu komunikatīvos tipus. Sludinājumi ekscerpēti no interneta portāliem ss.lv, facebook.com, pp.lv un žurnāla “Astes”. Dzīvnieku pārdošanas un adopcijas sludinājumos galvenokārt izmantotas trīs teksta daļas – ievads, iztirzājums un nobeigums, taču ir sludinājumi, kuros šīs daļas nav iespējams nošķirt. Veidojot sludinājumus, teksts tiek pielāgots mērķauditorijai, lietoti dažādi valodas līdzekļi, kas ieinteresē un ietekmē lasītāju. Deminutīvi izsaka pamazinājumu un mīļumu pret nosaukto reāliju, visbiežāk adoptējamo vai pārdodamo dzīvnieku, kā arī veido saziņas neformālumu. Salīdzinājumi lietoti, lai labāk raksturotu dzīvnieku. Dažādu komunikatīvo tipu izteikumi izmantoti, lai piesaistītu uzmanību un lasītājā raisītu pārdomas un emocionalitāti.
 
The aim of the bachelor thesis is to investigate the structure of the animal sale and adoption advertisements and the most characteristic language features such as diminutives, similes, and communicative types of expressions. The advertisements were extracted from the internet portals ss.lv, facebook.com, pp.lv, and the magazine “Astes”. The advertisements for the sale and adoption of animals mainly use three part of the text – introduction, body, and conclusion, but there are advertisements where it is not possible to separate these parts. When creating advertisements, the text has to be adjusted to the target audience, using different language to interest and influence the reader. The use of diminutives conveys a sense of diminution and endearment towards the named reality, most often the animal to be adopted or sold, and creates informality in communication. Similes are used to better describe the animal. Different communicative types are used to attract attention and provoke reflection and emotion in the reader.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/64507
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV