• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bībeles motīvu loma Larsa fon Trīra ”Depresijas triloģijā”

Thumbnail
View/Open
310-96259-Gadmane_Elizabete_eg20055.pdf (568.7Kb)
Author
Gādmane, Elizabete
Co-author
Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāte
Advisor
Jansone, Ilze
Date
2023
Metadata
Show full item record
Abstract
Šajā bakalaura darbā aplūkots Bībeles motīvu lietojums Larsa fon Trīra Depresijas triloģijas filmās - ''Antikrists'', ''Melanholija'' un ''Nimfomāne'' un to ieguldījums cilvēku ciešanu, izpirkšanas un morāles izpētē. Satura kvalitatīvā analīze apvienojumā ar starpdisciplināru pieeju atklāj, kā fon Trīrs iekļauj Bībeles tēmas un stāstījumus, lai izraisītu intensīvas emocijas, vienlaikus apšaubot konvencionālos morāles ietvarus. Pētījumā galvenā uzmanība pievērsta tam, kā mūsdienu kino savā stāstījuma struktūrā iekļauj Bībeles motīvus, vienlaikus izpētot fon Trīra māksliniecisko perspektīvu, kas iedziļinās tādos jautājumos kā izmisums un vainas apziņa, kā arī jēgas meklējumi eksistenciālās krīzes laikā. Šajā fon Trīra filmas stila un tematikas analīzē ir uzsvērta reliģiskās simbolikas nozīme pārdomu rosināšanā un diskusijas rosināšanā. Atslēgvārdi: Larss fon Trīrs, Depresijas triloģija, Bībeles motīvi, cilvēku ciešanas, grēku izpirkšana, morāle, kino studijas, reliģijas studijas, simbolika, eksistenciālā krīze
 
The bachelor thesis ‘'The role of Biblical motifs in Lars von Trier’s Depression trilogy'' examines the use of biblical motifs in Lars von Trier's Depression trilogy films - ''Antichrist'', ''Melancholy'' and ''Nymphomaniac'' and their contribution to the study of human suffering, redemption and morality. Qualitative content analysis combined with an interdisciplinary approach reveals how von Trier incorporates biblical themes and narratives to evoke intense emotions while challenging conventional moral frameworks. The study focuses on how contemporary cinema incorporates biblical motifs into its narrative structure, while exploring von Trier's artistic perspective, which delves into issues such as despair and guilt, as well as the search for meaning in an existential crisis. This analysis of the style and subject matter of von Trier's film highlights the importance of religious symbolism in provoking thought and provoking discussion. Keywords: Lars von Trier, depression trilogy, biblical motifs, human suffering, atonement, morality, film studies, religious studies, symbolism, existential crisis
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/64716
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV