Valsts valodas un svešvalodu lietojums izglītības procesā un nodarbinātībā
Author
Ozolniece, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Juridiskā fakultāte
Advisor
Kārkliņa, Annija
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba tēma ir “Valsts valodas un svešvalodu lietojums izglītības procesā un nodarbinātībā.” Temata aktualitāte pamatojas valsts valodas lietojuma aspektos izglītībā un nodarbinātībā, kā arī valsts institūciju darbībā. Latvijas izglītības process piedzīvo vērienīgo pāreju uz mācību procesu vienīgi valsts valodā. Savukārt diskusijas par valsts valodas lietojumu nodarbinātībā norit nepārtraukti, jo valsts valodas nozīme darba tirgū nav apstrīdama, tomēr mūsdienu darba tirgus pieprasa no darba ņēmējiem arī svešvalodu zināšanas. Tomēr ir gadījumi, kad svešvalodu prasības neatbilst izpildāmajiem darba pienākumiem, kas var izraisīt atšķirīgās attieksmes aizlieguma pārkāpumus. Papildu uzmanība darbā tiek pievērsta valsts valodas lietojuma aspektiem valsts institūciju darbībā. Maģistra darba mērķis ir izpētīt valsts valodas un svešvalodu pielietojumu un mijiedarbību izglītībā un nodarbinātības jomā, identificējot esošās problēmas un piedāvājot atbilstošus risinājumus valsts valodas un svešvalodu lietošanas kontroles un aizsardzības mehānismu pilnveidošanai, atbilstoši grozot normatīvo regulējumu, ja nepieciešams. Veiktā pētījuma rezultātā secināts, ka valsts valoda Latvijā tiek atzīta par Latvijas tautas identitātes sastāvdaļu. Tomēr norit diskusijas arī par svešvalodu vai citu valodu vietu sabiedrības locekļu komunikācijā. Valsts valodas sekmīgai apguvei ir nepieciešami atbilstoši mācību materiāli, komunikācija tajā ikdienas sarunvalodā, pedagogu profesionālās kvalifikācijas paaugstināšana un ģimenes iesaistīšana, lai nodrošinātu valsts valodas noturību. Valsts valodas nepieciešamība darba tirgū ir nenoliedzama. Tomēr darba sludinājumos ir prasības pēc svešvalodu, pārsvarā angļu un krievu valodas, zināšanām, kam jābūt objektīvi pamatotām un saistītām ar veicamo darbu. The topic of the master’s thesis is “The use of the national language and foreign languages in the educational process and employment.” The topic is up-to-date since based on aspects of use of the national language in education and employment, as well as in the action of state institutions. The educational process in Latvia is undergoing an ambitious transition to the educational process exclusively in the national language. On the other hand, discussions about the use of national language in employment are ongoing, because the importance of the national language in the labor market is indisputable, however, the modern labor market also requires knowledge of foreign languages from employees. Nevertheless, there are cases where foreign language requirements do not correspond to the job duties to be performed, which may lead to violations of the prohibition of differential treatment. Additional attention in the thesis has been paid to the aspects of use of the national language in the action of state institutions. The aim of the master’s thesis is to explore the use and interaction of the national language and foreign languages in education and employment, identifying existing problems and offering appropriate solutions for improving the control and protection mechanisms of the use of the national language and foreign languages, amending the regulatory framework accordingly, if necessary. As a result of the research, it was concluded that the national language in Latvia is recognized as a part of the identity of the Latvian people. However, there are also discussions about the place of foreign languages or other languages in the communication of the society members. Successful learning of the national language requires appropriate learning materials, daily communication, raising the professional qualifications of teachers and family involvement to ensure the stability of the national language. The need for the national language in the labor market is undeniable. However, the job advertisements contain requirements for knowledge of foreign languages, mostly English and Russian, which must be objectively justified and related to the work to be performed.