• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Latvijas iedzīvotāju informācijas pieredze filmu meklēšanā un izvēlē

Thumbnail
View/Open
309-101347-Ivane_Agnija_ai21060.pdf (1.971Mb)
Author
Ivane, Agnija
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Holma, Baiba
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba “Latvijas iedzīvotāju informācijas pieredze filmu meklēšanā un izvēlē” mērķis ir izzināt Latvijas spēlfilmu patērētāju pieredzi informācijas meklēšanā, izvēlē un saglabāšanā, novērtēšanā. Rezultātu sasniegšanai tiek izmantota mediju lietojuma un apmierinātības teorija, kā arī Tomasa Vilsona informācijas uzvedības modelis. Izveidots teorētisks ieskats par dažādu faktoru ietekmi uz filmu izvēli. Pētījumā izmantota kvantitatīvās pētniecības metode – elektroniska aptauja. Pētījumā secināts, ka cilvēki izmanto dažādus informācijas avotus filmu meklēšanai – straumēšanas platformas, sociālos medijus un ieteikumus no ģimenes un draugiem. Svarīgākie faktori filmas izvēlē ir saturs un žanrs, tos meklē izskatot filmu treilerus, klipus un aprakstus ar sižeta kopsavilkumu. Galvenais iemesls, kādēļ cilvēki skatās filmas ir, lai atpūstos un izklaidētos. Savu skatīšanās progresu un vēsturi lielākā daļa cilvēku neatzīmē un nesaglabā. Pētījumā sniegti secinājumi par Latvijas iedzīvotāju nepatiku un vienaldzību pret pašmāju kino, kā arī piedāvāti risinājumi šai problēmai.
 
The aim of the bachelor's thesis "The Information Experience of Latvian Residents in Searching and Choosing Movies” is to find out the experience of consumers of Latvian feature films in information searching, selection and preservation, evaluation. To attain the results, the author used the media use and gratifications theory as well as Thomas Wilson's information behavior model. A theoretical insight into the influence of various factors on the choice of films has been created. The research uses a quantitative research method - an electronic survey. The study concluded that people use different sources of information to search for movies – streaming platforms, social media and recommendations from family and friends. The most important factors in choosing a movie are content and genre, looking through movie trailers, clips and descriptions with a plot summary. The main reason people watch movies is to relax and be entertained. Most people do not record or save their viewing progress and history. In the study, the dislike and indifference of the Latvian population towards domestic cinema was established, as well as proposed solutions to this problem.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/66691
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV