Vispārizglītojošo skolu pedagogu profesijas prestižs
Autor
Bunere, Karīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Niklass, Mareks
Datum
2024Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darba temats ir “Vispārizglītojošo skolu pedagogu profesijas prestižs”. Darba mērķis bija noskaidrot, kā vispārizglītojošo skolu pedagogi uztver savas profesijas prestižu un darba autonomiju. Lai sasniegtu darba mērķi, darba autore veica 10 daļēji strukturētās intervijas ar vispārizglītojošajās skolās strādājošajiem pedagogiem, kas tika analizētas, izmantojot tematiskās analīzes principus. Interpretējot pētījumā iegūtos datus, tika izmantoti teorētiskie skaidrojumi par profesionālismu, funkcionālisma, kultūras un liberālā pieeja profesijas prestiža skaidrošanā, kā arī iepriekš veiktie pētījumi par skolotāja profesijas prestižu. Pētījumā tika secināts, ka skolotāji profesijas prestižu, atbilstoši funkcionālisma teoriju atziņām, izprot kā sabiedrības attieksmi un profesijas pievilcīgumu un nozīmīgumu. Pedagogi uzskata, ka viņu pārstāvētās profesijas prestižs ir zems vai viduvējs, to ietekmējot politikas veidotājiem, vecākiem, sabiedrības priekšstatiem, atalgojumam, deprofesionalizācijai un pašiem skolotājiem. Lai gan skolotāji kopumā ir autonomi darbā ar skolēniem, pedagogi jūtas izolēti no politisko lēmumu pieņemšanas un izpilda tādu izglītības standartu, kura izstrādē skolotāji iesaistīti daļēji, tādējādi mazinot arī skolotāja profesijas prestižu. The topic of this bachelor’s thesis is “Occupational prestige of teachers in general education schools”. The aim of the thesis was to find out how teachers working at general education schools perceive the prestige of their profession and the autonomy of their work. To achieve this, the author conducted 10 semi-structured interviews with teachers working in general education schools, which were analyzed using principles of thematic analysis. When interpreting data obtained in the study, theoretical explanations about professionalism, functionalist, cultural and liberal approaches to explaining occupational prestige, as well as previous studies on teachers’ occupational prestige were used. It was concluded that teachers understand occupational prestige as societal attitudes and the attractiveness and importance of a profession, representing ideas proposed by functionalist theories. Teachers believe that the prestige of their profession is low or mediocre, influenced by policy makers, parents, public perceptions, pay, deprofessionalization and the teachers themselves. Although teachers are generally autonomous in their work when it comes to teaching in classrooms, they feel isolated from political decision-making and fulfil an educational standard that has been created by them only partially, thereby also reducing the prestige of the teaching profession.