Vecāku personības iezīmju un audzināšanas pieeju saistība ar uzvedības problēmu izpausmēm bērniem ar autiskā spektra traucējumiem
Author
Pelēce-Jeruma, Keita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Bite, Ieva
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Darba mērķis bija noskaidrot, kā vecāku personības iezīmes un audzināšanas pieejas ir saistītas ar uzvedības traucējumiem bērniem AST. Pētījumā piedalījās 55 vecāki (bērniem ir 2-7 gadi). Izmantotās aptaujas: Lielā Piecinieka aptauja-10 (BFI-10), Alabamas audzināšanas aptauja pirmsskolas vecuma bērniem (APQ) un Bērnu prasmju un uzvedības aptauja. Rezultāti atklāj, ka noteiktas personības iezīmes un audzināšanas metodes ir saistītas ar bērnu uzvedības problēmām. Vecāku apzinīgums ir apgriezti saistīts, bet pretrunīga disciplinēšana ir saistīta ar bērnu eksternalizētām uzvedības grūtībām. Ekstraversija un labvēlīgums var rezultēties ar bērna internalizētām uzvedības grūtībām. Pētījuma mērķis un jautājums ar rezultātiem apstiprinās. The study sought to explore how parents' personality traits, parenting methods, and behavioral issues in ASD children. Participants - 55 parents (children aged 2 -7 years). Surveys used: The Big Five Inventory-10 (BFI-10), the Alabama Parenting Questionnaire – Preschool Revision (APQ), and the Vineland Adaptive Behavior Scales III. Results indicated that certain personality traits and parenting methods are linked to children's behavioral problems. For example, parental conscientiousness is inversely related, while inconsistent discipline is associated with externalizing behavior problems. Extraversion and agreeableness may lead to internalizing behavior in children. The study’s aim and research question is confirmed by the results.