2-3 gadīgu bērnu emociju apgūšana un vadīšanas veicināšana mācību procesā
Author
Jēkabsone, Inese
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Buboviča, Jana
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba autors ir Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes studente Inese Jēkabsone. Kvalifikācijas darba tēma ir „ 2-3 gadīgu bērnu emociju apgūšana un vadīšanas veicināšana mācību procesā ”. Darba mērķis bija noskaidrot un izpētīt nepieciešamību pirmsskolā apgūt emocijas un to vadīšanas iespējas agrīnā vecumā. Kvalifikācijas darbs sastāv no teorētiskās un empīriskās daļas. Teorētiskajā daļā autore aplūkoja emocijas un to būtību, mācību procesu pirmsskolā, kā arī bērna emocionālās izglītošanās iespējas pirmsskolā. Tika aplūkoti Minisktru kabineta noteikumi, Skola2030 vadlīnijas, zinātnieku, ārstu viedokļi par emociju paušanas un apguves nozīmīgumu pirmsskolā 2-3 gadus veciem bērniem. Empīriskajā daļā tika veikta analīze pēc pedaģoiskās darbības veikšanas emociju apgūšanā un veicināšanā. Pētījuma rezultāti apstiprināja izvirzīto hipotēzi, ka bērni veiksmīgi apgūst emocijas 2-3 gadu vecumā, ja skolotājs pats reflektē par savām un bērna emocijām, un izvēlas vecumposmam atbilstošas un interesi raisošas emociju apgūšanas metodes. Darbs sastāv no 46 lapām, titullapas, anotācijas latviešu un angļu valodā. Ļoti liela loma bērna dzīves kvalitātes nodrošināšanā ir emociju vadīšanai, un, lai tās vadītu, vispirms tās jāapgūst. The author of the qualification work is a student of the Faculty of Educational Sciences and Psychology Inese Jekabsone. The topic of the qualification work is “Encouraging the learning and management of emotions of 2-3 year old children in learning process. The aim of the work was to find out and investigate the need to learn emotions and the possibilities of managing them at an early age in preschool. The qualification work consists of a theoretical and an empirical part. In the theoretical part, the author examines emotions and their essence, the learning process in preschool, as well as the possibilites of 2-3 years old child’s emotional education in preschool. In the empirical part, the real situation of the emotional education of 2-3-year-old children in preschool was identified, as well as an analysis was made after the implementation of pedagogical activities in the acquisition and promotion of emotions. Summarizing the obtained results, it was found that it it essential to learn emotions in preschool at an early stage. Managing emotions plays a very important role ensuring the quality of a child’s life. It was found that the teacher’s loud self-reflection on emotions, commenting on the child’s emotions and behavior, as well as expressive reading of self composed sound tales contribute to the learning of emotions. In the theoretical part, the author looked at the regulations of the Cabinet of Ministers, the Scholl2030 guidelines, the opinion of scientists, doctors about the importance of learning emotions in preschool for 2-3 year old children. The work consists of 46 pages, title page, annotation in Latvian and English. The results of the study confirmed the proposed hypothesis that children successfully learn emotions in the first age stage, if the teacher himself reflects on his and children emotions and chooses age appropriate methods.