• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

3-4 gadus vecu bērnu runas prasmju sekmēšana pasaku iepazīšanas procesā pirmsskolas izglītības iestādē

Thumbnail
View/Open
299-101479-Reke_Zane_zg07003.pdf (961.7Kb)
Author
Reķe, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kriščune, Jolanta
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba autore: Zane Reķe. Kvalifikācijas darba nosaukums: 3-4 gadus vecu bērnu runas prasmju sekmēšana pasaku iepazīšanas procesā pirmsskolas izglītības iestādē. Kvalifikācijas darba mērķis: Teorētiski izzināt un praktiski pētīt pasaku iepazīšanas procesa pirmsskolas izglītības iestādē ietekmi uz 3-4 gadus vecu bērnu runas prasmju sekmēšanu. Kvalifikācijas darba pētījuma satura un rezultātu apraksts: Darbs sastāv no teorētiskās un praktiskās daļas. Teorētiskajā daļā apkopota informācija par 3-4 gadus vecu bērnu runas un valodas attīstību un pasaku iepazīšanas procesu pirmsskolas izglītības iestādē. Teorētiskās literatūras analīzes izmantota jauna un aktuāla zinātniskā informācija latviešu un angļu valodās. Praktiskajā daļā pētīts kā, izmantojot pasaku iepazīšanas procesu pirmsskolā, var sekmēt 3-4 gadus vecu bērnu runas prasmes. Izmantotās pētīšanas metodes: pārrunas ar bērniem, pedagoģiskā izmēģinājuma darbība ar bērniem, pedagogu anketēšana. Darbs atklāj kā pasaku iepazīšanas process pirmsskolas izglītības iestādē ietekmē bērnu ar dažādu vispārējo valodas apguves līmeni un runas prasmēm ietekmi uz runas prasmju sekmēšanu. Iegūtie dati tika analizēti un rezultāti apkopoti ieteikumos pedagogiem un secinājumos. Kvalifikācijas darba atslēgas vārdi: runas prasmes; valoda; pasakas, iepazīšanas process, sekmēšana. Kvalifikācijas darba apjoms: Kvalifikācijas darbs sastāv no 55 lapaspusēm, 4 attēliem un 18 tabulām (14 no tām pielikumā), izmantota 22 bibliogrāfiskās vienības un pievienoti 2 pielikumi.
 
Author of the qualification work: Zane Reķe Title of the qualification work: Promoting speech skills of 3 to 4 year olds in the process of introduction of fairy tales in a preschool educational institution. The purpose of the qualification work: To theoretically research and practically study the effect of the process of introduction of fairy tales in a preschool educational institution on the promotion of speaking skills of 3-4-year-old children. Description of the content and results of the qualification work: The work consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part summarizes information about the speech and language development of 3-4-year-old children and the process of introduction of fairy tales in a preschool educational institution. The theoretical literature analysis uses new and current scientific information in Latvian and English languages. In the practical part, it was studied how the speaking skills of 3-4-year-old children can be promoted by using the introduction of fairy tales in preschool. Research methods used: discussions with children, pedagogical trial activity with children, questionnaires of pedagogues. The work reveals how the process of getting to know fairy tales in a pre-school educational institution affects children with different general language learning levels and speech skills on the promotion of speech skills. The obtained data were analyzed and the results are summarized in recommendations for educators and conclusions. Key words of the qualification work: speaking skills; language; fairy tales, introduction process, promotion. Scope of the qualification work: The qualification work consists of 55 pages, 4 images and 18 tables (14 of them in the annexes), 22 bibliographic units are used and 2 annexes are added.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67405
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV