• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pirkstu sīkās motorikas vingrinājumi pašapkalpošanās prasmju veicināšanai 1.5-3 gadu veciem bērniem

Thumbnail
View/Open
299-101572-Romanova_Agita_ar22001.pdf (1.507Mb)
Author
Romānova, Agita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Galeniece, Ilze
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācija darba tēma ir pirkstu sīkās motorikas vingrinājumi pašapkalpošanās prasmju veicināšanai 1.5-3 gadu veciem bērniem. Darba autore Agita Romānova Darba vadītāja Doc. Mg.ed. Ilze Galeniece Pašapkalpošanās prasmju apgūšana agrīnajā vecumā ir svarīga pamatprasmju daļa un tieši šis laiks ir labvēlīgs pašapkalpošanās iemaņu apgūšanai. Lai tās tiktu veiksmīgi apgūtas, ir nepieciešama labi attīstīta plaukstu un pirkstu sīkā motorika. Pašapkalpošanās prasmes nepieciešams attīstīt jau no agrīnās bērnības, jo tās cilvēkam ir nepieciešamas ikdienas dzīvē. Pētījums sastāv no divām daļām – teorētiskās un praktiskās. Pirmajā daļā teorētiski tiek analizētas pedagogu un psihologu atziņas par bērnu attīstību 1.5-3 gadu vecumā, pašapkalpošanās prasmju attīstību un sīkās motorikas vingrinājumu nozīmīgumu. Tika skatīti S. Sebres, A. Miltuzes, A. Šponas, D. Gulbes, A. Šteinbergas, M. Montesori, A. Bāras darbi. Otrajā daļā tiek aprakstīts pētāmās grupas sākotnējais izvērtējums pašapkalpošanās prasmēs, sīkās motorikas vingrinājumu ieviešana un iegūto datu analīze. Pedagoģiskā novērošana atspoguļoja bērnu pašapkalpošanās prasmju attīstības līmeni pētījuma sākumā un beigās. Darbā ir 3 tabulas, 18 attēli, 35 lappuses un 19 literatūras avoti. Pētījuma mērķis ir izpētīt un analizēt pieejamos teorētiskos materiālus un praktiski pētīt bērnu pašapkalpošanās prasmju veicināšanu sīkās motorikas vingrinājumos. Pētījuma sākumā izvirzītā hipotēze apstiprinās. Izvēloties vingrinājumus atbilstoši vecumam un ikdienas darbā pielietojot sīkās motorikas vingrinājumus, bērniem uzlabojās pašapkalpošanās prasmes. Pētījuma uzdevumi: •analizēt pedagoģijas un psiholoģijas teorētiskās atziņas par pašapkalpošanās prasmēm; •izzināt sīkās motorikas vingrinājumu ietekmi bērnu pašapkalpošanās prasmju apguvei. Atslēgas vārdi: pašapkalpošanās prasmes, pirmsskola, agrīnais vecums, pirkstu sīkā motorika, vingrinājumi. 
 
Qualification job topic is finger fine motor exercises to promote self-care skills for 1.5-3 year old children. Work author: Agita Romānova Labour leader Doc. Mg. ed. Ilze Galeniece Learning self-service skills at an early age is an important part of basic skills and particularly this time and age is especially beneficial to learning self-service skills. In order to learn them successfully, well-developed fine motor skills are necessary. It is important to develop self-service skills from an early age, as they are needed by a person in everyday life. The study consists of two parts: theoretical and practical. In the first part of this study quotes of teachers and psychologists about children's development at the age of 1.5-3, and the development of self-service skills, and the importance of fine motor exercises are analyzed. The professional works of Mr Sebre, Mr Miltuze, Mr Spona, Mr Gulbe, Mr Steinberg, Mr Montessori, Mr Bard are examined during the theoretical part. The second part of the study is based on the description of initial evaluation of the investigational group in self-service skills, the introduction of fine motor skills, and the analysis of the obtained data. Pedagogical observation reflects the level of development of children's self-serving skills at the beginning and end of the study. The work includes 3 tables, 18 images, 35 pages, and 19 sources of literature. Purpose of the study is to study and analyze the available theoretical materials and to practically study the promotion of children's self-care skills through fine motor exercises. The hypothesis raised at the beginning of the study is confirmed. Choosing exercises according to the age and applying fine motor exercises to day-to-day work improved self-service skills in children. Study tasks: • analyze theoretical information from pedagogy and psychology about self-service skills; • study the impact of fine motor exercises on children's self-service skills. Keywords: self-service skills, pre-school, early age, fine motor skills, exercise.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67408
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV