• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

5-6 gadus vecu bērnu matemātisko prasmju veicināšana ar dabas materiāliem

Thumbnail
View/Open
299-101685-Sileniece_Linda_ls22003.pdf (1.714Mb)
Author
Sileniece, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kriščune, Jolanta
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autors: Linda Sileniece Darba nosaukums: 5-6 gadus vecu bērnu matemātisko prasmju veicināšana ar dabas materiāliem. Darba mērķis: teorētiski un empīriski pētīt 5 - 6 gadus vecu bērnu matemātisko prasmju veicināšanas iespējas izmantojot dabas materiālus. Pētījuma uzdevumi: 1. Raksturot darbības ar dabas materiāliem no teorētiskā aspekta. 2. Aprakstīt matemātisko prasmju īpatnības 5-6 gadus veciem bērniem. 3. Veikt pētījumu par darbību ar dabas materiāliem ietekmi uz matemātisko prasmju veicināšanu 5-6 gadīgiem bērniem pirmskolā. Pētījuma objekts: darbības ar dabas materiāliem Pētījuma priekšmets: 5-6 gadus vecu bērnu matemātisko prasmju veicināšana Pētniecības metodes: teorētiskās un empīriskās metodes Pētījuma jautājums: kā nodarbības ar dabas materiāliem var veicināt 5-6 gadus vecu bērnu matemātiskās prasmes? Pētījuma bāze: 15 bērni no Jumpravas pamatskolas PII vecākās grupas. Darbs veidots no ievada,2 nodaļām, secinājumiem, izmantotās literatūras un avotu saraksta ar 38 vienībām, 2pielikumiem. Darba apjoms: 32 lapaspuses,2 attēli, 3tabulas. Pirmajā nodaļā ir aprakstīta matemātisko prasmju veicināšana pirmsskolā, 5-6 gadus vecu bērnu attīstība, tiek pētīta un analizēta teorija par darbībām ar dabas materiāliem un tā ietekme uz matemātisko prasmju attīstību. Otrajā nodaļā aprakstīta tiek pētīta un raksturota reālā situācija - matemātiskās prasmes konkrētā pirmsskolas izglītības iestādē, pētījuma noslēgumā tiek izstrādāti ieteikumi matemātisko prasmju veicināšanai. Atslēgas vārdi: matemātisko prasmju veicināšana, darbības ar dabas materiāliem, 5-6 gadus veci bērni.
 
Author of the work: Linda Sileniece Title of work: promotion of mathematical skills of 5-6-year-old children with natural materials. The aim of the work: theoretically and empirically study the possibilities of promoting the mathematical skills of 5-6-year-old children using natural materials. Research tasks: 1. Describing operations with natural materials from a theoretical point of view. 2. To describe the peculiarities of mathematical skills for 5-6-year-old children. 3. To conduct a study on the effect of activities with natural materials on the promotion of mathematical skills in 5-6 year old children in preschool. Research object: operations with natural materials Research subject: promotion of mathematical skills of 5-6-year-old children Research methods: theoretical and empirical methods Research question: how can classes with natural materials promote the mathematical skills of 5-6-year-old children? Research base: 15 children from the senior group of the primary school PII of Jumprava. The work consists of an introduction, 2 chapters, conclusions, a list of used literature and sources with 38 units, 2 appendices. Volume of the work: 32 pages,2 pictures, 3 tables. The first chapter describes the promotion of mathematical skills in preschool, the development of 5-6-year-old children, the theory of activities with natural materials and its impact on the development of mathematical skills is studied and analyzed. The second chapter describes, studies and characterizes the real situation - mathematical skills in a specific pre-school educational institution, at the end of the study, recommendations for the promotion of mathematical skills are developed. Keywords: promotion of mathematical skills, activities with natural materials, 5-6-year-old children.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67420
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV