4-5 gadus vecu bērnu skaņu apguves sekmēšana, izmantojot digitālās ierīces
Author
Lūse, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Āboltiņa, Līga
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma: 4 - 5 gadus vecu bērnu skaņu apguves sekmēšana, izmantojot digitālās ierīces. Kvalifikācijas darba autore: Ilze Lūse Kvalifikācijas darba vadītāja: Dr. paed., docente Līga Āboltiņa Darba apjoms: 42 lpp., 4 attēli, 12 tabulas, 34 izmantotās literatūras avoti un 4 pielikumi. Pētījuma mērķis: sekmēt 4-5 gadus vecu bērnu skaņu apguvi, izmantojot digitālās ierīces. Pirmajā nodaļā tika aprakstīta skaņu apguve un tās mijsakarība runas un valodas attīstībā. Tika secināts, ka runa un valoda bez skaņu saklausīšanas nevar attīstīties, jo runa un valoda attīstās jau no bērna dzimšanas ar pirmajām dzirdētajām skaņām. Vēlāk savienojot skaņas veidojas zilbes, vienojot zilbes veidojas vārdi, veidojot vārdus veidojas teikumi. Tika secināts, ka digitālajām ierīcēm ir ļoti atšķirīgas definīcijas, bet pirmsskolā digitālās ierīces var uzskatīt par jebkuru ierīci kurai ir nepieciešama jebkāds strāvas avots. Digitālās ierīces var izmantot skaņu apguves sekmēšanā un arī citu mācību jomu apguvē, galvenais ir nodrošināt pareizu digitālo ierīču lietošanu un ilgumu., lai nekaitētu bērnu veselības stāvoklim. Apkopojot izmēģinājuma darbības rezultātus, var secināt, ka pieaugušais ir atbildīgs par to, kādu informāciju sniedzam bērniem, kādus uzdevumus sagatavo un kā bērni tiek ieinteresēti. Ja tas viss tiek darīts organizēti un mērķtiecīgi, tad skaņu apguves sekmēšana izmantojot digitālās ierīces ir veiksmīga. Atslēgvārdi: 4-5 gadi, digitālās ierīces, skaņu apguve, runa, valoda. The theme of the qualification work: The Promotion of 4-5-Year-Old Children’s Sound Learning with the Use of Digital Devices The author of the work: Ilze Luse Scientific adviser: Doctor of Pedagogy, assistant professor Liga Aboltina The volume of the work is 42 pages, 4 pictures, 12 tables, 34 pieces of literature and information sources, and 4 attachments have been used. The aim of the research: to promote sound learning of 4-5 year – old children with the use of digital devices. Learning of sounds and its interrelationship in the development of speech and language is described in the first part of the research. It was concluded that speech and language cannot develop without hearing sounds because speech and language are developed since birth with the first sounds heard. Later, syllables are created by sound combination, words are created by syllable combination, sentences are created by word combination. It was concluded that digital devices have different definitions, however, as regards to preschool, any device that requires any power source can be considered a digital device. Digital devices can be used to promote the learning of sounds as well as in the learning of other educational domains. It is important to ensure the correct use and time limit for the digital devices, so as not to harm the children's health. Summarizing the results of the pedagogical research, it can be concluded that the adult is responsible for what information is given to children, what tasks are prepared and how to get children interested in the process. If all of the above mentioned is done in an organized and purposeful way, then promotion of the sounds learning with the use of digital devices is successful. Key words: 4-5 years, digital devices, sound learning, speech, language