4-5 gadus vecu bērnu stāstītprasmes sekmēšana attēlu iepazīšanas un gatavošanas procesā
Author
Jēkabsone, Singita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Tauriņa, Agrita
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Singitas Jēkabsones kvalifikācijas darbs “4-5 gadus vecu bērnu stāstītprasmes sekmēšana attēlu iepazīšanas un gatavošanas procesā” izstrādāts Latvijas Universitātes Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultātes pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmas “Pirmsskolas izglītības skolotājs” ietvaros. Kvalifikācijas darba vadītāja - Dr.paed., Mg.psych Agrita Tauriņa. Pētījuma mērķis: Teorētiski un praktiski izzināt 4-5 gadus vecu bērnu stāstītprasmes sekmēšanas iespējas attēlu iepazīšanas un gatavošanas procesā. Pētījuma uzdevumi: 1. Analizēt zinātnisko literatūru par stāstītprasmes būtību un tās sekmēšanas iespējām bērniem 4- 5gadu vecumā. 2. Empīriski pārbaudīt stāstītprasmes sekmēšanu attēlu iepazīšanas un gatavošanas procesā. 3. Analizēt iegūtos rezultātus un apkopot secinājumus. 4. Empīriski pārbaudīt stāstītprasmes sekmēšanu pedagoģiskajā procesā. Kvalifikācijas darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā tika pētītas stāstītprasmes nozīme 4-5 gadus vecu bērnu runas attīstībā, pedagoģiski psiholoģiskie nosacījumi stāstītprasmes veiksmīgai pilnveidei, izmantojot attēlus, ka arī bērniem patstāvīgi tos gatavojot, veikts 4-5 gadus vecu bērnu raksturojums temata ietvaros un pētīts pedagoģiskais process stāstītprasmes apguves sekmēšanai. Empīriskajā daļā veikts pētījums par 4-5 gadus vecu bērnu stāstītprasmes pilnveides iespējām, izmantojot dažāda rakstura attēlus – publicētus vai pašu bērnu gatavotus. Pētījuma bāzi veido 10 bērni attīstības posmā no 4-5 gadiem no “X” pirmsskolas izglītības iestādes. Singita Jekabson's qualification work "Promoting the storytelling skills of 4-5-year-old children in the process of getting to know and preparing pictures" was developed within the framework of the first-level professional higher education study program "Teacher of Preschool Education" of the Faculty of Education and Psychology of the University of Latvia. Mg.psych Agrita Tauriņa. Objective of the study: Theoretically and practically learn the possibilities of promoting the storytelling skills of 4-5-year- old children in the process of getting to know and preparing pictures. Research tasks: 1. To analyze the scientific literature on the nature of storytelling and the possibilities of promoting it for children aged 4-5 years. 2. Empirically check the promotion of storytelling skills in the process of getting to know and preparing pictures. 3. Analyze the obtained results and summarize the conclusions. 4. Empirically check the promotion of storytelling in the pedagogical process. The qualification work consists of two parts – theoretical and empirical. In the theoretical part, the importance of storytelling in the speech development of 4-5-year-old children was studied, the pedagogical and psychological conditions for the successful development of storytelling skills using pictures, and also when children prepare them independently, the characterization of 4-5- year-old children was carried out within the framework of the topic, and the pedagogical process as an improver of learning storytelling skills was studied. In the empirical part, a study was conducted on the possibilities of improving the storytelling skills of 4-5-year-old children, using pictures of different types - ready-made, made by the children themselves. The research base consists of 10 children aged 4-5 years from "X" preschool educational institution. The qualification thesis consists of an introduction, theoretical and research part, conclusions and recommendations, list of used literature and sources, appendices. The volume of the qualification work is 63 pages, 12 figures, 7 tables, 5 appendices, the list of literature and sources 38 is made up of units in Latvian, Russian and English. Keywords: storytelling, pedagogical process, 4-year-old children, preschool.