Saturs un metodika vecākā pirmsskolas vecuma bērnu iepazīstināšanai ar burtu pareizrakstību.
Author
Tabure, Evita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Saturs un metodika vecākā pirmsskolas vecuma bērnu iepazīstināšanai ar burtu pareizrakstību. Autore: Evita Tabure. Darba vadītāja : Dr. paed., Gunta Siliņa – Jasjukeviča. Kvalifikācijas darba apjoms: 57. lpp., ietver 18. attēlus, 6. tabulas, 3.pielikumus, izmantoti 40 literatūras avoti. Kvalifikācijas darbs izstrādāts ar mērķi teorētiski un praktiski pētīt burtu pareizrakstības veicināšanas iespējas pirmsskolas 3.vecumposmā. Teorētiskās daļas pirmajā apakšnodaļā tiek analizēta literatūra un Pirmsskolas izglītības mācību satura programma, kas nosaka valodas mācību saturu pirmsskolā un sasniedzamos rezultātus burtu rakstības apguvē. Otrajā apakšnodaļā minēti, kādi priekšnosacījumi jāievēro uzsākot rakstītprasmes apguvi, paņēmieni, kā veicināt bērniem burtu pareizrakstības apgūšanu. Trešā apakšnodaļā aprakstīti burtu rakstības apguves kritēriji pirmsskolā. Empīriskā pētījuma ietvaros vēroti X pirmsskolas 3. vecumposma bērni, analizējot viņu darbību sīkās muskulatūras attīstībai, veikti novērojumi bērnu sēdēšanas pozai un rakstāmpiederuma turēšanas satvērienam, lapas novietojumam uz galda, un burtu pareizrakstība. Izmēģinājuma darbībā novadītas rakstītprasmes attīstošas aktivitātes, atkārtoti veikts bērnu prasmju un burtu pareizrakstības novērtējums un attīstības dinamikas analīze. Iegūtie rezultāti ļauj apstiprināt pētījuma sākumā izvirzīto hipotēzi: vecākā pirmsskolas vecumposma bērniem rakstīto burtu pareizrakstība tiks sekmēta, ja mācību procesā tiks pielietota sistemātiska metodika, rakstīto burtu sistematizēšana pēc līdzīgām pazīmēm, tiek ievērots pareizs rakstāmpiederumu satvēriens, ievērota sēdēšanas poza un papīra novietojums uz galda. Noslēgumā izstrādātās rekomendācijas ļauj darbu izmantot pirmsskolas skolotājiem, pedagoģijas studentiem un pirmsskolas vecuma bērnu vecākiem. Content and methodology for introducing older preschool children to the spelling of letters. Author: Evita Tabure. Supervisor: Dr. add., Gunta Siliņa - Jasjukeviča. The scope of the qualification work: 57 pages, includes 18 images, 6 tables, 3 attachments, 40 literature sources are used. The qualification thesis was developed with the aim of theoretically and practically researching the possibilities of promoting the spelling of letters in the 3rd age stage of preschool. The first subsection of the theoretical part analyzes the literature and the curriculum of Preschool education, which determines the content of language learning in preschool and the achievable results in learning to write letters. The second subchapter mentions what prerequisites should be followed when starting to learn to write, methods of encouraging children to learn how to spell letters. The third subsection describes the criteria for learning to write letters in preschool. As part of the empirical study, children of the 3rd stage of preschool X were observed, analyzing their activity for the development of small muscles, observations were made of the children's sitting posture and the grip of holding a writing instrument, the position of the page on the table, and the spelling of letters. In the pilot activity, literacy development activities were conducted, the assessment of children's skills and spelling of letters and the analysis of the dynamics of development were repeated. The obtained results allow us to confirm the hypothesis put forward at the beginning of the study: the spelling of written letters for older preschool children will be improved if a systematic methodology is used in the learning process, systematization of written letters according to similar signs, correct grip of writing instruments is observed, sitting posture and paper position on the table are observed. The recommendations developed at the end allow preschool teachers, pedagogy students and parents of preschool children to use the work.