• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Atbildīga virtuālās realitātes izmantošana izglītībā: apzinātības prakses potenciāls disociācijas risku mazināšanai

Thumbnail
View/Open
299-102255-Berzina_Anna.Luize_ab14107.pdf (2.247Mb)
Author
Bērziņa, Anna Luīze
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Dreimane, Lana Frančeska
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Pieaugot virtuālās realitātes (VR) tehnoloģiju popularitātei tehnoloģiju bagātinātā mācīšanās procesā, lietderīgai to izmantošanai jāņem vērā arī iespējamie riski. VR lietošana var radīt disociatīvas sajūtas, kas var radīt trauksmi un negatīvi ietekmēt kognitīvos procesus, kas saistās ar mācīšanos. Maģistra darba mērķis bija izpētīt disociācijas riskus pēc VR mācīšanās pieredzes un pārbaudīt VR apzinātības prakses potenciālu disociācijas risku mazināšanai un tās ietekmi uz mācīšanās rezultātiem. Secināms, ka VR apzinātības prakses pieredze palīdz samazināt disociācijas riskus pēc VR mācīšanās pieredzes un apgūt vairāk zināšanu tiem studentiem, kuri piedalījās pētījumā. Šis pētījums ir pirmais, kas pēta VR disociācijas problemātikas risināšanu izglītības kontekstā ar apzinātības prakses pielietošanu, aktualizējot disociācijas riskus, to novēršanas iespējas un piedāvājot vadlīnijas.
 
As the popularity of virtual reality (VR) technology for technology-enhanced learning grows, its risks need to be considered to use it purposefully. VR use can induce dissociative feelings, which can lead to anxiety and negatively affect cognitive processes related to learning. The aim of this master’s thesis is to explore dissociation risks after VR learning experiences and to test the potential of VR mindfulness practice to reduce dissociation risks, and its effect on learning outcomes. In conclusion, VR mindfulness practice experience helps to reduce dissociation risks after VR learning experience and to acquire more knowledge for those students who participated in the study. This study is the first to address the issue of VR dissociation in the context of education using mindfulness practice, drawing attention to dissociation risks, ways to reduce them, and providing guidelines.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67466
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV