Pašapkalpošanās prasmju pilnveide bērniem ar autiskā spektra traucējumiem pirmsskolas izglītības iestādē
Author
Vaivade, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Laganovska, Egija
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore: Linda Vaivade. Darba tēma: “Pašapkalpošanās prasmju pilnveide bērniem ar autiskā spektra traucējumiem pirmsskolas izglītības iestādē”. Darba mērķis: Teorētiski pamatot un empīriski pārbaudīt, kā pirmsskolas pedagogs savā ikdienas darbā var palīdzēt bērnam ar autiskā spektra traucējumiem apgūt pašapkalpošanās prasmes. Darbā tiek aplūkota informācija par autiskā spektra traucējumiem, tā cēloņiem un ietekmi uz bērnu ikdienu. Aprakstītas pašapkalpošanās prasmes un to nozīme jebkura cilvēka dzīvē, kā arī metodes, kuras labāk piemērotas bērniem ar AST, pašapkalpošanās prasmju apguvē. Darba empīriskajā daļā prakses laikā tika veikts novērojums, kā arī veikta pedagogu anketēšana. Darbā tika secināts, ka AST ir traucējumu spektrs, kas katram indivīdam var izpausties citādi. AST var negatīvi ietekmēt verbālo un neverbālo saziņu, sīko motoriku, kā arī ietekmēt sensoro uztveri. Novērojuma laikā bērna pašapkalpošanās prasmes ievērjomai neuzlabojās. Aptaujātie pedagogi par visgrūtāk apgūstamo prasmi atzina apģērbšanos, par visvieglāko – patstāvīgu ēšanu. Par visefektīvākajām metodēm atzina vizuālos līdzekļus un regulāru atkārtošanu. Darbā ir 34.lpp teksts, 11 attēli, 3 tabulas, 27 literatūras avoti. Author of the work: Linda Vaivade. The topic of the work: "Improving self-care skills for children with autism spectrum disorders in a preschool educational institution". The purpose of the work: To theoretically justify and empirically verify how a preschool teacher can help a child with autism spectrum disorders learn self-care skills in his daily work. The work examines information about autism spectrum disorder, its causes and impact on children's everyday life. Describes self-care skills and their importance in the life of any person, as well as methods that are better suited for children with ASD in learning self-care skills. In the empirical part of the work, an observation was made during the internship, as well as a survey of pedagogues. The work concluded that ASD is a spectrum of disorders that may manifest differently in everyone. ASD can negatively affect verbal and non-verbal communication, fine motor skills, and affect sensory perception. No significant improvement in the child's self-care skills was obtained during the follow-up period. The surveyed educators recognized dressing as the most difficult skill to learn, independent eating as the easiest. Visual means and regular repetition were recognized as the most effective methods. The work has 34 pages of text, 11 pictures, 3 tables, 27 literary sources.