• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kultūras izpratnes par Ogres novada tradicionālo kultūru sekmēšana pirmsskolas 3.posmā

Thumbnail
View/Open
299-102615-Peismaliete_Ilona_ip14010.pdf (2.839Mb)
Author
Peismaliete, Ilona
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autore: Ilona Peismaliete Darba vadītāja: Dr.paed. Gunta Siliņa Jaskujeviča Pētījuma temats: Kultūras izpratnes par Ogres novada tradicionālo kultūru sekmēšana pirmsskolas 3.posmā. Pētījuma objekts: kultūrizpratnes process pirmsskolas 3.posmā. Pētījuma priekšmets: Ogres novada tradicionālā kultūra kultūrizpratnes sekmēšanai. Pētījuma mērķis: teorētiski un praktiski pētīt bērnu kultūras izpratnes par Ogres novada tradicionālo kultūru sekmēšanas iespējām pirmsskolas 3.posmā. Darba teorētiskajā daļā tiek analizēta tradicionālās kultūras nozīme kultūrizpratnes sekmēšanā pirmsskolas izglītības 3.posmā; raksturotas Ogres novada tradīcijas un to apguves iespējas pedagoģiskajā procesā. Empīrskajā daļā pētīts, kā sekmēt kultūrizpratni par Ogres novada tradicionālo kultūru pirmsskolas 3.posmā. Secināts, ka: Iepazīstinot bērnus ar tradicionālo kultūru, mēs palīdzam viņiem saglabāt savu identitāti, saprast savas tautas vērtības un tradīcijas, kā arī veicināt cieņu pret citām kultūrām. Tradicionālās kultūras iepazīšana pirmsskolā ir nozīmīgs ieguldījums bērnu vispārējā izglītībā un audzināšanā. Tā palīdz bērniem veidot saikni ar savu tautu un vēsturi, kā arī sagatavo viņus dzīvei multikulturālā sabiedrībā. Lai tradicionālajā kultūrā radusies cilvēciskā pieredze kļūtu par mūsdienu cilvēku, katram nepieciešams iepazīt un saprast tradicionālās kultūras mantojuma nozīmīgumu. Ikvienai paaudzei ir jāapgūst un jāpilnveido sevī tās zināšanas un kultūras vērtības, ko veidojušas agrākās paaudzes. Cilvēcei jāapzinās ka bez pagātnes nav nākotnes. Kultūrai nav jēgas ja cilvēkam iekšējā pasaule ir tukša. Ja nav dvēseles, tad nevar izprast, lietot mantotās kultūras vērtības un kultūra neattīstās Pētījuma jautājums: Kā veicināt kultūras izpratni par Ogres novada tradicionālo kultūru pirmsskolas 3.posmā? Pētījuma metodes: Teorētiskā metode - latviešu un ārzemju autoru literatūras izpēte un analīze, IZM dokumentu izpēte. Empīriskā - pedagoģiskā procesa vērojums, anketēšana un datu analīze. Datu statistiskā apstrāde. Pedagoģiskā izmēģinājumdarbība. Pētījuma bāze: X pirmsskolas 18 bērni, 37 vecāki, 20 skolotāji. Darba apjoms: 62 lpp., 46 literatūras avoti, 32 attēli, 2 pielikumi. Atslēgvārdi: tradicionālā kultūra, pirmsskola, Ogres novada tradicionālā kultūra.
 
Author of paper: Ilona Peismaliete Scientific adviser: Dr.paed. Gunta Siliņa Jaskujeviča Theme of paper: Promoting cultural understanding of the traditional culture of Ogre region in the 3rd stage of preschool. Aim of paper: To theoretically and practically study children’s cultural understanding of the possibilities of promoting the traditional cultures of Ogre region in the 3rd stage of preschool. Content of paper: The 1st part describes the rationale of traditional culture for promoting cul-tural understanding in the 3rd stage of preschool education. The theoretical part of the work analyzes the importance of traditional culture in promot-ing cultural understanding in the 3rd stage of preschool education; the traditions of the Ogre region and the possibilities of learning them in the pedagogical process are described. The em-pirical part investigates how to promote cultural understanding of the traditional culture of Ogre region in the 3rd stage of preschool. It was concluded that: By introducing children to traditional culture, we help them preserve their identity, understand the values and traditions of their people, and promote respect for other cultures. Getting to know traditional culture in preschool is an important contribution to the general education and upbringing of children. It helps children connect with their people and history, and prepares then for life in a multicultural society. In order for the human experience born in traditional culture to become a modern per-son, everyone needs to get to know and understand the importance of traditional cultural her-itage. Every generation has to learn and improve within itself the knowledge and cultural val-ues formed by previous generations. Humanity must realize that there is no future without the past. Culture has no meaning if a person’s inner world is empty. If there is no soul, then you can-not understand, use the inherited cultural values and culture does not develop. Question of research: How to promote cultural understanding of the traditional culture of Ogre region in the 3rd stage of preschool? Methods of research: Theoretical method – research and analysis of literature by latvian and foreign authors, research of documents. Empiric - observation of pedagogical process, surveys and data analyse. Statistical data processing. Pedagogical experiment activity. Data processing methods - qualitative data analysis and mathematical – recording and ranking. Basis of research: 18 children of preschool X, 20 teachers, 37 parents. Paper consists of: 62 pages, 46 literature sources, 32 pictures, 2 appendixes Keywords: traditional culture, preschool, traditional culture of Ogre region.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67505
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV