• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tradicionālais diktāts skolēnu pareizrakstības uzlabošanai 7. klases angļu valodas stundās

Thumbnail
View/Open
299-103897-Gobina_Krista.Paula_kp20052.pdf (3.012Mb)
Author
Gobiņa, Krista Paula
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Latkovska, Evija
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Līdz ar tehnoloģiju izaugsmi bieži rakstīšana tiek veikta izmantojot digitālās ierīces, kas var labot pareizrakstību, un liela daļa cilvēku no tām ir atkarīgi. Tas noved pie situācijām, kad cilvēkam ir jāraksta ar roku uz papīra un viņiem trūkst pareizrakstības zināšanu. Z paaudze ir tā, kas tehnoloģijas izmanto visvairāk, pavadot vairākas stundas dienā, lai sazinātos un patērzētu savā starpā, atturoties rakstīt ar roku uz papīra, bet mūsdienās tas tāpat vēl ir jādara izglītības iestādēs. Lai uzlabotu jaunāko audzēkņu pašreizējo situāciju ar zemo pareizrakstības precizitāti, skolotājam jādomā par metodēm, ko izmantot tās pilnveidošanai. Līdz ar to šīs bakalaura darba mērķis bija izpētīt, kā tradicionālais diktāts var palīdzēt uzlabot 7. klases skolēnu pareizrakstības precizitāti angļu valodā. Mērķa sasniegšanai tika veikts gadījuma pētījums. Pētījuma izlase bija 11 7. klases audzēkņi vienā no Vidzemes reģiona vispārējās izglītības iestādēm, kurus izvēlējās pēc ērtuma izlases. Tika izmantotas šādas datu vākšanas metodes: anketa skolēniem, divi tradicionālie diktēšanas testi. Tika secināts, ka tradicionālais diktāts ir noderīgs rīks skolēnu pareizrakstības precizitātes uzlabošanai 7. klasē un vislabāk darbojas ar skolēniem, kuriem ir zemāks pareizrakstības precizitātes līmenis, jo izrādījās, ka viņiem ir vislielākais uzlabojums starp abiem testiem un pēc kļūdu analīzes, pareizrakstības instrukciju sniegšanas, kas nozīmē, ka motivācijas faktors arī ietekmē rezultātus. Šajā pētījumā uzsvērta pareizrakstības precizitātes nozīme rakstiskajā saziņā, uzskatāmi parādītas tradicionālo diktātu izmantošanas priekšrocības un efektivitāte pareizrakstības precizitātes uzlabošanai.
 
With the growth of technology, a lot of writing is done using digital devices, which can correct spelling, and a lot of individuals are dependent on it. This leads to issues when an individual is required to write by hand on paper and they lack the knowledge of spelling. Generation Z are the ones who use technology the most, spending hours per day to communicate and chat with each other, abstaining from writing by hand on paper, but nowadays still having to do it within their education. To improve the current situation of younger students having low spelling accuracy, the teacher must think of methods to use for improvement. Consequently, the aim of this Bachelor’s Thesis was to research how traditional dictation can help to improve Grade 7 students’ spelling accuracy in the English language. A case study was carried out to achieve the aim. The research sample was 11 Grade 7 Students in one of the general education establishments in the Vidzeme region selected by convenience sampling. The following data collection methods were used: a questionnaire for students, two traditional dictation tests. It was concluded that traditional dictation is a useful tool for improving students’ spelling accuracy in Grade 7 and works best with students who have a lower spelling accuracy level, as they proved to have the biggest improvement between both tests and after error-analysis and spelling instructions were delivered, meaning that the motivational factor impacts the results. This study emphasises the importance of spelling accuracy within written communication, showcases the benefits and effectiveness of using traditional dictation to improve spelling accuracy.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67586
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV