• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Savstarpējā mācīšanās angļu valodas gramatikas apguves veicināšanai 4.klasē

Thumbnail
View/Open
299-103914-Gudovska_Samanta_sg20128.pdf (4.217Mb)
Author
Gudovska, Samanta
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Latkovska, Evija
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Gramatikas mācīšana pamatskolas skolēniem ir būtiska valodas izglītības sastāvdaļa, kas ietekmē gan viņu komunikatīvo kompetenci, gan vispārējo valodas attīstību. Lai efektīvi mācītu un mācītos gramatiku, ir nepieciešams līdzsvars starp formālu mācīšanos un sasaistošām, interaktīvam aktivitātēm, kas ir pielāgotas jauno skolēnu attīstības stadijām un mācību stiliem. Gramatikas izpratne skolēniem ir ļoti svarīga, jo tā nodrošina skolēnus ar noteikumu un struktūru zināšanām, kas nepieciešamas jēgpilnu teikumu veidošanai gan rakstiski, gan mutiski, tādējādi uzlabojot spēju skaidri un precīzi formulēt idejas. Lielākais izaicinājums ir izveidot gramatikas stundas gan baudāmas, gan nodrošināt, lai skolēni ne tikai apgūtu gramatikas jēdzienus, bet arī zinātu, kā tos pielietot. Skolēnu savstarpējai mācīšanai ir būtiska nozīme gramatikas apguvē, tā veicina kopīgu mācīšanos un, nodrošinot skolēniem iespēju nostiprināt izpratni, mācot un mācoties kopā ar vienaudžiem. Bakalaura darba mērķis ir noskaidrot, kā skolēnu savstarpēja mācīšanās var veicināt 4.klases skolēnu angļu valodas gramatikas apguvi, un šī nolūka dēļ tika veikts gadījuma pētījums. Pētījuma izlasē bija desmit 4.klases skolēni, un tika izmantotas šādas datu vākšanas metodes: padziļināto zināšanu skolēnu novērošana angļu valodas stundās strādājot ar labo un zemo zināšanu skolēniem, padziļināto, labo un zemo skolēnu pārbaudes darbu analīze un anketa skolēniem par viņu viedokli par savstarpējo mācīšanos izmantošanu gramatikas apgūšanā. Pētījumā iegūtie dati norāda, ka savstarpējās mācīšanās izmantošana efektīvi sekmē 4. klases skolēnu angļu valodas gramatikas apguvi. Savstarpējā mācīšanās ieviešana var uzlabot ne tikai gramatiku, bet kā pētījumā parādās arī vārdu krājumu un izrunu.
 
Teaching grammar to primary school students is a crucial component of language education that significantly influences their communicative competence and overall linguistic development. Introducing grammar effectively requires a balance between formal instruction and engaging, interactive activities that are tailored to the young learners’ developmental stages and learning styles. Understanding grammar is vital for students as it provides rules and structures needed to construct meaningful sentences both in written and spoken way, thereby improving the ability to articulate ideas clearly and accurately. The biggest challenge is making grammar lessons both enjoyable and ensuring that students not only grasp grammatical concepts but also know how to apply them. Peer tutoring can play a crucial role in learning grammar by fostering collaborative learning and providing students with opportunities to reinforce their understanding through teaching and learning with their peers. Therefore, the aim of the present Bachelor thesis is how peer tutoring can foster Grade 4 students’ learning English grammar and for that a case study was carried out. The research sample was ten Grade 4 students, and the following data collection methods were used: observation of advanced proficiency students’ participation during peer tutoring in English grammar lessons, analysis of advanced, good, and low proficiency students’ achievement tests, and a questionnaire for the students about their opinion of using peer tutoring to learn grammar. It can be concluded that peer tutoring enhances students’ English grammar knowledge, improving their grammar, communication, and collaboration skills. Students find peer tutoring as beneficial and effective for their learning process, leading them to have better results in tests. This study highlights the effectiveness of using peer tutoring in fostering Grade 4 students’ learning English grammar. Peer tutoring can help to improve a student’s overall confidence in using the language. The implementation of peer tutoring can improve not only grammar, but also vocabulary and pronunciation.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67590
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV