Teātra izrāde skolēnu izrunas un uzstāšanās prasmju attīstībai angļu valodas teātra pulciņā
Author
Bičkovska, Anastasija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Odiņa, Indra
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbā "Teātra izrāde skolēnu izrunas un uzstāšanās prasmju attīstībai angļu valodas teātra pulciņā" tika pētīts, kā īstenot teātra izrādi angļu valodas teātra pulciņa mācību procesā, lai attīstītu 5-6 klases skolēnu angļu valodas izrunas un uzstāšanās prasmes. Pētījuma metode ir darbības pētījums. Dati tika vākti, izmantojot novērošanu, audio ierakstu satura analīzi, anketu un izvērtējumus. Pētījuma rezultātā tika izstrādāta un divus gadus īstenota teātra pulciņa programma; tika uzrakstītas un uzvestas divas lugas; regulāri izvērtētas un attīstītas skolēnu izrunas un uzstāšanās prasmes; visbeidzot izveidotas vadlīnijas skolotājiem. Secināts, ka teātra izrāde ir efektīva metode skolēnu izrunas un uzstāšanās prasmju attīstībai. In the Bachelor`s Thesis “Theatrical Performance to Develop Students’ Pronunciation and Performance Skills in the English Language Theatre Club” has been researched how to implement theatrical performance in the teaching process of the English Language Theatre Club to develop Form 5-6 students’ English language pronunciation and performance skills. The method of the research is action research. The data were collected by observation, content analysis of audio recordings, questionnaire, and evaluations. As a result of the research theatre club programme was developed and implemented for two years; two plays were created and staged; students` pronunciation and performance skills were regularly evaluated and developed and finally the guidelines for the teachers have been created. It is concluded that theatrical performance is an effective method for developing the pronunciation and performance skills of school students. Key words: theatre club, theatrical performance, performance skills, pronunciation skills, teaching drama, teaching pronunciation, evaluation of pronunciation.