• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mākslīgā intelekta izmantošana skolotāja darbā skolēnu pašvadītu mācīšanās prasmju sekmēšanai

Thumbnail
View/Open
299-105256-Tiltina_Tina.Marta_tt17012.pdf (1.087Mb)
Author
Ščadriniece, Tīna Marta
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kalniņa, Daiga
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba mērķis ir izpētīt, kā mākslīgais intelekts var sekmēt skolēnos pašvadītas mācīšanās prasmes un atvieglot skolotāja profesionālo darbību, analizējot mākslīgā intelekta izmantošanas iespējas un izaicinājumus mācību procesā. Empīriskajā pētījumā, ar anketēšanas metodi, tika pētīta skolotāju un skolēnu pieredze mākslīgā intelekta lietotņu izmantošanā, izvērtējot to efektivitāti un praktisko pielietojamību. Darbs sastāv no divām teorētiskajām daļas, kurā iekļautas divas nodaļas, un empīriskais pētījums. Pirmajā nodaļā analizēta pašvadītas mācīšanās būtība un tās dimensijas – autonomija, atbildība, motivācija un pašregulācija. Otrajā nodaļā apskatīts mākslīgā intelekta jēdziens, tā klasifikācija un izmantošanas iespējas izglītībā, tostarp ieguvumi, piemēram, personalizētas mācīšanas iespējas, un trūkumi, piemēram, ētikas izaicinājumi un kritiskās domāšanas samazināšanās riski. Empīriskajā pētījumā secināts, ka skolotāji pozitīvi vērtē mākslīgā intelekta rīku iespējas atvieglot mācību procesa plānošanu un vērtēšanu, bet uzsver nepieciešamību pēc skaidrām vad-līnijām un apmācībām mākslīgā intelekta rīku efektīvai izmantošanai mācību procesā. Skolēni atzīst mākslīgā intelekta lietotņu noderīgumu pašvadītas mācīšanās procesā. Darbs piedāvā praktiskus ieteikumus mākslīgā intelekta rīku lietošanai skolotāju darbā, lai sekmētu skolēnu pašvadītas mācīšanās prasmes, un aicina izvērtēt mākslīgā intelekta rīku izmantošanas ētiskos aspektus. Tas sniedz ieguldījumu mūsdienu digitālās izglītības attīstībā. Atslēgas vārdi: mākslīgais intelekts, pašvadīta mācīšanās, skolotājs, izglītība, tehnoloģijas.
 
The aim of the thesis is to investigate how artificial intelligence can promote the development of students' self-directed learning skills and facilitate the professional activities of teachers by analyzing the possibilities and challenges of using artificial intelligence in the learning process. Questionnaire method was used in the empirical study to investigate the experience of teachers and students in using artificial intelligence tools, evaluating their effectiveness and practical applicability. The thesis consists of two theoretical parts, which include two chapters, and an empirical study. The first chapter analyzes the nature of self-directed learning and its dimensions – autonomy, responsibility, motivation, and self-regulation. The second chapter examines the concept of artificial intelligence, its classification and potential uses in education, including benefits, such as personalized learning opportunities, and disadvantages, such as ethical challenges and risks of diminishing critical thinking. The empirical study concluded that teachers positively assess the potential of artificial intelligence tools to facilitate the planning and assessment of the learning process, but emphasize the need for clear guidelines and training for the effective use of artificial intelligence tools in the learning process. Students recognize the usefulness of artificial intelligence applications in the self-directed learning process. The thesis offers practical recommendations for the use of artificial intelligence tools in teachers' work to promote students' self-directed learning skills, and calls for an evaluation of the ethical aspects of the use of artificial intelligence tools. This contributes to the development of modern digital education. Keywords: artificial intelligence, self-directed learning, teacher, education, technology
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67605
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV