• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bērnu stāstītprasmes apguves veicināšana pirmsskolas izglītības 3.posmā

Thumbnail
View/Open
299-105497-Ozerova_Madara_mo10028.pdf (1.973Mb)
Author
Ozerova, Madara
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Stangaine, Inga
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba tēma – “Bērnu stāstītprasmes apguves veicināšana pirmsskolas izglītības 3.posmā”. Kvalifikācijas darba autore: Madara Ozerova. Pētījuma mērķis: teorētiski un empīriski izpētīt 5–6 gadīgu bērnu stāstītprasmes sekmēšanas iespējas pedagoģiskajā procesā pirmsskolā. Pētījums sastāv no divām daļām – teorētiskā un empīriskā pētījuma. Teorētiskajā daļā tika pētīta pedagoģiskā, psiholoģiskā literatūra par bērna valodas, runas attīstības būtību un stāstītprasmes sekmēšanas principiem. Empīriskajā pētījumā tika izstrādāti bērnu vārdu un runas valodas attīstības veicināšanas kritēriji: Veido stāstījumu, ievērojot secību stāsta par literāro darbu; Veido secīgu stāstījumu, pēc attēla; Runā un veido gramatiski precīzus teikumus. Tika konstatēts, ka ar attēlu un daiļdarbu lasīšanu var veicināt vārdu un runas valodas attīstību. Atslēgvārdi: valoda, runa, stāstītprasme, pirmsskola, izglītība, vecākā pirmsskolas vecuma bērni. Kvalifikācijas darba apjoms 36 lpp., 3 tabulas, 13 attēli. Darba uzrakstīšanā izmantoti 45 literatūras avoti un 12 pielikumi.
 
Subject of qualificationa work- “Promotion of childrens learning of storytelling in the 3rd stage of preschool education.” Autohor of the Qualification work: Madara Ozerova Objective of the study: to study theoretically and empirically the possibilities of promoting the literacy of 5-6 year – olds in the pedagogical process un pre- school. The study consist of two parts, theoretical and empirical. The theoretical part explored pedagogical, psychological literature about the nature of a childs language , speech development and the principles of promoting narrative skills. The empirical study developed criteria for promoting the development of childrens names and spoken language: •Creates a narrative based on a sequence of stories of literary work: •Creates a consecutive narration, by image. •Speaks and makes grammatically accurate sentences. Reading images and fiction was found to contribute to the development of word and spoken language.. Keywords: language, speech, storytelling, preschool, education, older preschool children. Qualification job size 36 ppm., 3tables, 13 images. 45 literature sources and 12 annexes were used to write the work.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67615
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV