• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pozitīvās disciplinēšanas izmantošana 4-5 gadus vecu bērnu uzvedības problēmu risināšanā pirmsskolā

Thumbnail
View/Open
299-105514-Lasmane_Agnese_al22189.pdf (3.570Mb)
Author
Lasmane, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Svence, Guna
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autore: Agnese Lasmane Darba vadītāja: Dr. Psych. profesore Guna Svence Darba tēma: Pozitīvās disciplinēšanas izmantošana 4-5 gadus vecu bērnu uzvedības problēmu risināšanā pirmsskolā. Darba mērķis: Literatūrā analizēt un praktiski pārbaudīt pozitīvās disciplinēšanas izmantošanu 4 – 5 gadus vecu bērnu uzvedības problēmu risināšanā pirmsskolā. Kvalifikācijas darbā ir veikta pozitīvās disciplinēšanas koncepta analīze pedagogu un psihologu teorijās, analizētas bērnu uzvedības problēmu izpausmes socializācijas kontekstā pirmsskolā, veikts 4 - 5 gadus vecu bērnu uzvedības īpatnību raksturojums, analizēti mūsdienu pētījumi un prakse par pozitīvās disciplinēšanas paņēmieniem darbā ar pirmsskolas vecuma bērniem, organizēts pētījums. Praktiskā pētījumā tika pētīta pozitīvās disciplinēšanas izmantošana, lai mazinātu un novērstu 4 – 5 gadus vecu bērnu uzvedības problēmas pirmsskolā. Sākotnēji pētījuma dalībnieku grupa tika novērtēta, izmantojot Dainas Kraules uzvedības novērtēšanas rīku, lai noskaidrotu būtiskākos uzvedības problēmu kritērijus. Ņemot vērā iegūtos rezultātus, tika izstrādāts individuāls bērnu novērojuma protokols un veikta bērnu novērošana pirms pozitīvās disciplinēšanas izmantošanas un atkārtota novērošana pēc pedagoģiskās izmēģinājumdarbības. Kvalifikācijas darbā izvirzītais mērķis ir sasniegts. Salīdzinot bērnu uzvedības novērojumu rezultātus pirms un pēc pozitīvās disciplinēšanas izmantošanas, var secināt, ka uzvedības problēmas ir mazinājušās. Kvalifikācijas darba apjoms: 68 lappuses, 2 tabulas, 18 attēli, 13 pielikumi, 29 izmantotās literatūras un avotu saraksti. Atslēgas vārdi: pozitīvā disciplinēšana, bērnu uzvedība, vidējais pirmsskolas vecums.
 
The author: Agnese Lasmane The adviser: Dr. Psych. Professor Guna Svence The research title: The Application of Positive Discipline to Manage the Behavior of 4-5 year Old Children in Preschool. The objective of the research: To analyze literature and practically examine the use of positive discipline in addressing behavioral problems of 4–5-year-old children in preschool. The qualification paper provides an analysis of the concept of positive discipline based on theories by educators and psychologists, examines the manifestations of children’s behavioral problems in the context of socialization in preschool, and describes the behavioral characteristics of 4–5-year-old children. It also reviews contemporary research and practices regarding positive disciplinary methods for working with preschool-age children and includes a conducted study. The practical research explored the use of positive discipline to reduce and address behavioral problems of 4–5-year-old children in preschool. Initially, the group of study participants was evaluated using Daina Kraule’s behavioral assessment tool to identify key criteria for behavioral problems. Based on the results, an individualized observation protocol was developed, and children’s behavior was observed both before and after the implementation of positive discipline during a pedagogical trial phase. The goal set forth in the qualification paper has been achieved. Comparing the results of children’s behavioral observations before and after the use of positive discipline, it can be concluded that behavioral problems have decreased. The content of the qualification paper includes: 68 pages, 2 tables, 18 pictures, 13 attachments, 29 literature sources. Key words: positive discipline, child behaviour, average preschool age.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67623
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV