• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pašapkalpošanās prasmju apguve 3-4 gadu vecumā pedagoģiskajā procesā pirmsskolā

Thumbnail
View/Open
299-105518-Jeroscenkova_Laura_lr05036.pdf (1.324Mb)
Author
Jeroščenkova, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Freiberga, Inese
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autore: Laura Jeroščenkova Darba nosaukums: „Pašapkalpošanās prasmju apguve 3-4 gadu vecumā pedagoģiskajā procesā pirmsskolā” Darba vadītāja: Dr.paed. Inese Freiberga Atslēgas vārdi: pašapkalpošanās prasmes, patstāvība, neatkarība, pirmsskola Darba mērķis: teorētiski izzināt un empīriski pārbaudīt dažādu pedagoģisko paņēmienu izmantošanu bērnu pašapkalpošanās prasmju apguves sekmēšanai 3-4 gadu vecumā pirmsskolā. Teorētiskā daļa: pirmajā nodaļā pētīta un analizēta zinātniskā literatūra par pašapkalpošanās prasmju būtību, to nozīmi bērna attīstībā. Balstoties uz tādiem autoriem kā Puškarevs I., Golubeva I., Golubina V., Mclean S., Alemdar D.K., Polat S. u.c. raksturota bērnu attīstība 3-4 gados un pašapkalpošanās prasmju sasniedzamie rezultāti un pašapkalpošanās apguves iespējas pedagoģiskajā procesā pirmsskolā. Izvirzītas trīs pašapkalpošanās prasmes – ģērbšanās, kārtība un higiēna, kuras tiks pētītas empīriskajā daļā. Empīriskā daļa: otrā nodaļā autore apraksta pētījumā lietotās metodes, raksturo pētījuma dalībniekus un veic to pirmreizējo pašapkalpošanās prasmju apguves līmeņa novērtēšanu, analizē rezultātus. Balstoties uz iepriekšējā nodaļā veikto zinātniskās literatūras analīzi izstrādāts plāns pedagoģiskajai izmēģinājuma darbībai grupā. Kā arī veikta atkārtota bērnu pašapkalpošanās prasmju izvērtēšana atbilstoši kritērijiem pētījuma beigās. Veikta iegūto datu analīze un salīdzināšana, lai noskaidrotu vai autores izstrādātie uzdevumi ir veicinājuši bērnu pašapkalpošanās prasmju apguvi. Darba apjoms: 41.lpp., 7 attēli, 4 tabulas, 32 izmantotie literatūras avoti, 1 pielikums.
 
Author: Laura Jeroščenkova Theme of the Qualification paper: „Learning self-service skills at the age of 3-4 years in the pedagogical process in preschool” Qualification paper supervisor: Dr.paed. Inese Freiberga Keywords: self-care skills, self-reliance, independence, preschool The aim of the research: theoretically explore and empirically test the use of different pedagogical techniques to promote children's self-service skills at 3-4 years of age in pre-school. The theoretical part: the first chapter of research author analyses the scientific literature about self-care skills and their importance in child development. On the basis of such authors as Pushkarev I., Golubeva I., Golubina V., Mclean S., Alemdar D.K., Polat S., etc. described the development of children in 3-4 years and the achievable results of self-service skills and possibilities of self-service learning in the pedagogical process in preschool. Three self-care skills - dressing, tidiness and hygiene - are identified and will be investigated in the empirical part. The empirical part: in chapter two, the author describes the methods used in the study, describes the study participants, assesses their first self-service skills and analyses the results. Based on the analysis of the scientific literature in the previous chapter author developed a plan for the pedagogical pilot group activity. A reassessment of the children's self-service skills according to the criteria at the end of the study was also carried out. The data were analyzed and compared to see whether the tasks developed by the author had contributed to the children's acquisition of self-service skills. Paper content: 41 pages, 7 figures, 4 tables, 32 references, 1 appendix.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67624
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV