3.vecumposma bērnu radošās domāšanas sekmēšana vizuālajā mākslā pirmsskolā
Author
Rasa, Elīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kalēja-Gasparoviča, Daiga
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba temats 3. vecumposma bērnu radošās domāšanas sekmēšana vizuālajā mākslā pirmsskolā tika izvēlēta, pamatojoties uz problēmas aktualitāti, pieaugot radošās domāšanas sekmēšanas nozīmei pirmsskolā ne tikai vizuālās mākslas nodarbībās, bet arī integrētās rotaļnodarbībās ar dažādu mācību jomu saturu, skolotājam piedāvājot un pārbaudot radošās domāšanas sekmējošus metodiskos nosacījumus pēc izvirzītiem radošuma kritērijiem un pazīmēm. Bakalaura darba teorētiskās daļas 1. nodaļā tiek aplūkota radošās domāšana, tās raksturojums un sekmēšana un kā arī sniegts bērnu vispārējs raksturojums, ņemot vērā literatūras teorijā balstītas dažādu autoru atziņas un viedokļus par radošuma un radošās domāšanas nozīmi vispusīgas personības attīstībā. Papildus tiek apkopoti raksturīgākie radošās domāšanas kritēriji, rādītāji un pazīmes, pamatojoties uz teorētisko analīzi, nosakot atbilstošākos bērnu radošās domāšanas novērošanai un bērnu darbu līmeņu pazīmes izvērtēšanai. Savukārt, 2. nodaļā radošās domāšanas attīstība aplūkota vizuālās mākslas kontekstā, kur analizēts uz problēmu vērsts mācību saturs un pedagoģiskā darbība, un arī apkopoti radošās domāšanas sekmējošie paņēmieni un uzdevumi kopumā, lai gūtu sakarības par bērnu radošās domāšanas sekmēšanas iespējām un būtiskiem nosacījumiem, patstāvīgi izzinot, plānojot un organizējot pedagoģisko procesu pētījuma ietvaros integrētā rotaļnodarbībā ar ālās mākslas pamatkomponenti pirmsskolā. Bakalaura darba 2. daļas 3. nodaļā tiek aprakstīta empīriskā pētījuma metadoloģija, izvirzot pētījuma norises vajadzībam konkrētus radošuma kritērijus, tiem pakārtotās darbības, vērtības un nosacījumus, lai pārbaudītu reālos apstākļos pedagoģiskā novērošanā un bērna darba analīzē iegūtos rezultātus pēc augsta un zema līmeņa pazīmēm un veidotu kopsakarības secinājumus ar matemātiskās datu analīzes palīdzību par daudzveidīgu pielietoto pedagoģisko paņēmienu, vizuālās mākslas mērķieviržu atbilstību bērnu radošās domāšanas sekmējošiem nosacījumiem kultūras izpratnes un pašizpausmes jomā vizuālajā mākslā pēc kompetenču pieejas un bērnu personības attīstības īpatnībām un vajadzībām. Atslēgvārdi: radošā domāšana, vizuālās mākslas nodarbība, pirmsskola. Bakalaura darbā: 78 lpp., 16 attēli, 20 tabulas, 81 avots, 17 pielikumi. The topic of the bachelor's thesis Encouraging Children's Creative Thinking in Visual Art in the Third Stage of Development at Preschool was chosen on the basis of the topicality of the problem with the growing importance of fostering creative thinking at pre-school not only in visual art classes, but also in integrated play lessons with a content from different subject areas, with a teacher offering and testing methodological conditions for the development of creative thinking according to set criteria and signs of creativity. Chapter 1 of the theoretical part of the bachelor’s thesis deals with creative thinking, its characteristics and facilitation, as well as the general characteristics of children, taking into account the findings and opinions of various authors based in literature about the importance of creativity and creative thinking in the development of a well-rounded personality. In addition, the most characteristic criteria, indicators and characteristics of creative thinking have been summarised, based on the theoretical analysis, identifying the most relevant ones for observing children's creative thinking and assessing the characteristics of the levels of children's work. In turn, Chapter 2 deals with the development of creative thinking in the context of visual arts, where the problem-oriented learning content and pedagogical activities are analysed, there are also gathered the techniques of the enhancement of creative thinking and the tasks in general in order to make connections between the possibilities of promoting children's creative thinking and the essential conditions for an independent exploration, planning and organisation of the pedagogical process within the research in an integrated play lessons with a basic component of visual arts at preschool. Chapter 2 of the second part of the bachelor’s thesis describes the metadology of the empirical research, setting specific creativity criteria, subordinate actions, values and conditions for the research needs, in order to verify the results obtained in the real conditions of pedagogical observation and the analysis of the child's work in terms of high and low level characteristics and to draw conclusions about the correlations with the help of mathematical data analysis on a variety of applied pedagogical techniques, the relevance of the target orientations in visual arts to the conditions facilitating children's creative thinking in the field of cultural awareness and self-expression in visual arts according to the competence approach and the characteristics and needs of children's personality development. Keywords: creative thinking, visual arts lesson, preschool. Bachelor thesis: 78 pages, 16 images, 20 tables, 81 sources, 17 annexes