Vārdu krājuma paplašināšana 3-4 gadus veciem bērniem didaktiskajās spēlēs
Author
Stērste, Karīna
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Buboviča, Jana
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs "Vārdu krājuma paplašināšana 3-4 gadus veciem bērniem didaktiskajās spēlēs" izstrādāts ar mērķi izvērtēt didaktisko spēļu efektivitāti bērnu vārdu krājuma paplašināšanā. Darbā tiek aplūkotas valodas attīstības īpatnības 3–4 gadus veciem bērniem, izvērtēta didaktisko spēļu izmantošanas nozīme vārdu krājuma paplašināšanā un sniegti praktiski ieteikumi pedagoģiskā procesa pilnveidošanai pirmsskolas izglītības iestādē. Pētījuma ietvaros analizēta teorētiskā literatūra un citi pētījumi, izstrādāta novērtēšanas anketa un tabulas, izvēlētas didaktiskās spēles konkrētajai vecuma grupai, kā arī veikta empīriskā izpēte, kurā novēroti un analizēti 10 bērni un iesaistīti 2 pedagogi didaktisko spēļu sesiju veidošanā 2 mēnešu posmā. Pētījuma analīze un rezultāti pierāda, ka didaktiskās spēles veicina ne tikai vārdu krājuma paplašināšanu, bet arī bērnu vispārējo komunikācijas un sociālo prasmju attīstību. Darbs sastāv no 54 lapām, ietver 11 tabulas, 2 diagrammas, 6 pielikumus, kas sniedz detalizētu informāciju par bērnu vārdu krājuma novērtēšanu, izmantotajām metodēm un didaktiskajām spēlēm ar attēliem un aprakstiem. Nobeigumā ietverti autores secinājumi un ierosinājumi didaktisko spēļu efektīvai izmantošanai pirmsskolas izglītības iestādēs, paplašinot bērnu vārdu krājumu un veicinot kopīgo bērnu attīstību, uzsvaru liekot uz pareizu vārdu lietošanas prasmēm ikdienas sarunās. Atslēgas vārdi: vārdu krājums, didaktiskās spēles, bērnu valodas attīstība, 3–4 gadi, novērošana, pētījums, pirmsskola. The qualification paper "Expanding the Vocabulary of 3-4-Year-Old Children through Didactic Games" was developed to evaluate the effectiveness of didactic games in enriching children’s vocabulary. The work examines the peculiarities of language development in 3–4-year-old children, evaluates the role of didactic games in vocabulary expansion, and provides practical recommendations for improving the pedagogical process in preschool educational institutions. The study includes an analysis of theoretical literature and previous research, the development of an evaluation questionnaire and tables, the selection of didactic games tailored to this age group, and an empirical investigation. The empirical part involved observing and analyzing 10 children and engaging 2 educators in conducting didactic game sessions over a two-month period. The analysis and results demonstrate that didactic games not only expand vocabulary but also foster the overall development of communication and social skills in children. The paper consists of 54 pages, includes 11 tables, 2 diagrams, and 6 appendices, providing detailed information on vocabulary assessment, the methods used, and didactic games with images and descriptions. The conclusion presents the author's findings and recommendations for the effective use of didactic games in preschool educational institutions to enhance children’s vocabulary and overall development, emphasizing the correct use of words in everyday conversations. Keywords: vocabulary, didactic games, child language development, 3–4 years, observation, research, preschool.