3-4 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju apguves veicināšana pirmsskolā
Author
Krūmiņa, Džeina
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Jofe-Bordjakovska, Alina
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autore: Džeina Krūmiņa Kvalifikācijas darba nosaukums: 3-4 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju apguves veicināšana pirmsskolā Pētījuma mērķis: izzināt un pārbaudīt 3-4 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju apguvi pirmsskolā. Teorētiskajā daļā tika analizēta zinātniskā literatūra un citu autoru pētījumi par pašapkalpošanās prasmju attīstību pirmsskolas vecuma bērniem. Tajā aplūkota pašapkalpošanās prasmju nozīme bērnu neatkarības, sociālo un emocionālo prasmju veicināšanā, kā arī akcentēta pedagogu loma šajā procesā. Tika pievērsta uzmanība dažādām metodēm un paņēmieniem, kas veicina bērnu praktiskās iemaņas, piemēram, apģērbšanos, galda kultūras ievērošanu un kārtības uzturēšanas apguvi. Teorētiskajā daļā tiek definēti pamatkritēriji, kas ļauj vērtēt bērnu prasmju attīstību, un tika sniegts ieskats, kā rotaļas un praktiskas aktivitātes sekmē bērnu patstāvību un iniciatīvu. Empīriskajā daļā tiek analizēti 3–4 gadus vecu bērnu pašapkalpošanās prasmju apguves rezultāti pirmsskolas izglītības iestādē, balstoties uz novērojumiem. Pētījumā tika pielietotas dažādas pedagoģiskās metodes, piemēram, praktiskie uzdevumi un dažādas aktivitātes, lai veicinātu bērnu patstāvību ikdienas situācijās. Pētījuma rezultāti atklāj būtiskus uzlabojumus bērnu spējā patstāvīgi ģērbties un uzturēt kārtību. Analīze parādīja, ka bērniem nepieciešama ilgstoša un regulāra prakse, kā arī pieaugušo atbalsts, lai pilnībā apgūtu sarežģītākas prasmes. Iegūtie dati uzsver individuālās pieejas un praktiskās darbības nozīmi pašapkalpošanās prasmju pilnveidē. Kvalifikācijas darba sastāvs: 48 lappusēm, 3 tabulām, 30 attēliem, 27 izmantotie avoti un literatūra, 1 pielikums Atslēgas vārdi: pašapkalpošanās prasmes, pirmsskola, 3-4 gadus veci bērni, prasmju veicināšana The author: Džeina Krūmiņa Title of the qualification work: Promoting the learning of self-care skills of 3-4 years-old children in preschool Objective of the study: to explore and test the acquisition of self-care skills by 3-4 year olds in preschool. The theoretical part analysed the scientific literature and other authors' studies on the development of self-care skills in preschool children. It examines the role of self-care skills in promoting children's independence, social and emotional skills and highlights the role of teachers in this process. It focuses on different methods and techniques that promote children's practical skills, such as dressing, table manners and tidying up. The theoretical part defines the basic criteria for assessing children's skill development and provides insights into how play and practical activities contribute to children's independence and initiative. The empirical part analyses the results of 3-4 year old children's acquisition of self-care skills in preschool education based on observations. The study applied various pedagogical methods, such as practical tasks and activities, to promote children's independence in everyday situations. The results of the study show significant improvements in children's ability to dress independently and maintain order. The analysis showed that children need sustained and regular practice as well as adult support to fully master more complex skills. The findings underline the importance of individual attention and practice in improving self-care skills. Composition of the qualifying work: 48 pages, 3 tables, 30 images, 27 sources and references, 1 attachment. Keywords: self-care skills, preschool, 3-4 year olds, skills promotion.