Spēļu un rotaļu loma 6-7 gadus vecu bērnu motivācijas un mācību rezultātu sekmēšanā pirmsskolas pedagoģiskajā procesā
Author
Ranka, Airita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Lanka, Ērika
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba autors: Airita Ranka. Kvalifikācijas darba nosaukums: Spēļu un rotaļu loma 6-7 gadus vecu bērnu motivācijas un mācību rezultātu sekmēšanā pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Kvalifikācijas darba mērķis ir noskaidrot, kā rotaļas un spēles ietekmē 6-7 gadus vecu bērnu motivāciju un mācību sasniegumus. Darbs sastāv no ievada, teorētiskās un empīriskās daļas, secinājumiem, literatūras saraksta un pielikumiem. Teorētiskajā daļā tiek analizētas psihologu, pedagogu atziņas par rotaļu un spēli. Tiek analizētas rotaļas un spēles dažādās izmantošanas iespējas pedagoģiskajā darbā ar bērniem, lai veicinātu motivāciju un mācību sasniegumus. Tiek noskaidrota rotaļas un spēles loma pirmsskolas vecuma bērnu ikdienā un attīstībā, kā arī izzināti dažādi rotaļu un spēļu veidi, to ieguvumi. Autore analizē arī atziņas par motivāciju un tās veidošanās faktoriem, kā arī daudzveidīgos motivācijas izpausmes veidus. Sīkāk tiek analizētas atšķirības starp iekšējo un ārējo motivāciju un to izpausmēm, veidošanās faktoriem. Empīriskajā daļā ir pētījuma metodoloģiskais pamatojums. Apkopojot teorētiskās atziņas, tiek izvirzīti kritēriji bērnu motivācijas un mācību sasniegumu izvērtēšanai, kā arī izveidots bērnu individuālais raksturojums, atklājot katra stiprās un vājās puses. Pētījumā izmantotas dažādas rotaļas un spēles, pēc kuru norises veikts atkārtots motivācijas un mācību sasniegumu izvērtējums, lai noskaidrotu spēļu un rotaļu lomu motivācijas un mācību sasniegumu veicināšanā. Darbā tika noskaidrots, ka rotaļas un spēles, ja tiek piemeklētas atbilstoši bērnu vecumposmam un prasmēm, pozitīvi ietekmē bērnu motivāciju un mācību sasniegumus. Darbs sastāv no 54. lappusēm, tabulām, 52 literatūras avotiem un 2 pielikumiem. Author of qualification work: Airita Ranka. The full title of qualification work: The role of games and play in the pedagogical process in promoting motivation and learning outcomes in children aged 6-7. The aim of the qualification work is to investigate the impact of play and games on the motivation and learning achievement of children aged 6-7 years. The thesis consists of an introduction, theoretical and empirical parts, conclusions, list of references and attachments. The theoretical part analyses the findings of psychologists and educators on play and games. The different ways of using play and games in pedagogical work with children to promote motivation and learning achievement are analysed. The role of play and games in the everyday life and development of the preschool child is clarified, and the different types of play and games, and their benefits are explored. The author also analyses the findings on motivation and the factors of its formation, as well as the different ways in which motivation can be expressed. The differences between intrinsic and extrinsic motivation and their manifestations and formation factors are analysed in detail. The empirical part provides the methodological background to the study. The author summerises theorethical findings, proposes criteria for assessing children's motivation and learning achievements, and developes individual descriptions of each child, revealing their strengths and weaknesses. The study uses a variety of games and play activities, after which motivation and learning achievements are reassessed to determine the impact of the games and play activities on the indicators. The work showed that play and games, when matched to children's age and skills, have a positive impact on children's motivation and learning achievement. The thesis consists of 54 pages, tabs, 52 references and 2 attachments.