3-4 gadus vecu mazākumtautības bērnu vārdu krājuma bagātināšana pedagoģiskajā procesā
Author
Dūčmane, Dace
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba nosaukums: 3-4 gadus vecu mazākumtautību bērnu vārdu krājuma bagātināšana pedagoģiskajā procesā Darba autore: Dace Dūčmane Darba mērķis: Teorētiski izpētīt un praktiski pārbaudīt 3-4 gadīgu mazākumtautību bērnu vārdu krājuma bagātināšanu pedagoģiskajā procesā. Darba pirmajā nodaļā tiek teorētiski pētīta 3-4 gadīgu bērnu valodas un vārdu krājuma attīstība, tā papildināšanas iespēja mazākumtautību bērniem. Tiek analizēts, kā valodas apguve notiek bērnam, kurš aug divvalodīgā ģimenē un kā skolotājam palīdzēt mazākumtautību bērnam jauno valodu apgūt. Zinātniskajos avotos par vienu no efektīgākajiem vārdu krājuma papildināšanas veidiem šajā vecumā tiek uzskatīta rotaļa. Darba otrajā nodaļā tiek veikts pētījums par to, kā papildināt vārdu krājumu mazākumtautību bērniem, izmantojot rotaļas. Izpētīta rotaļas efektivitāte praktiski. Lai to paveiktu, tika izstrādāti vērtēšanas kritēriji, pēc kuriem bērni tika vērtēti pirms un pēc pedagoģiskās izmēģinājuma darbības, atlasītas bērnu vecumam, interesēm un spējām atbilstošas rotaļas, veikta to izpilde. Iegūto rezultātu salīdzināšana un analīze pēc atkārtotās bērnu vērtēšanas. Apkopojot iegūtos pētījuma rezultātus, darba autore secina, ka rotaļa ir efektīvs pedagoģiskais līdzeklis, kas palīdz bagātināt vārdu krājumu mazākumtautību bērniem un svarīga ir emocionāli atbalstoša vide, lai to veicinātu. Atslēgas vārdi: Valoda, vārdu krājuma bagātināšana, mazākumtautību bērni, emocionāli atbalstoša vide, rotaļas. Darba apjoms: 40 lpp., 1attēls, 5 tabulas, 41 literatūras avots, 1 pielikums. Title of qualification work: enriching the vocabulary of 3-4 year old minority children in the pedagogical process Author of the work: Dace Dūčmane Aim of the thesis: To theoretically investigate and practically test the vocabulary enrichment of 3-4 year old ethnic minority children in the pedagogical process. In the first chapter of the theoretical study, the development of language and vocabulary of 3-4 year old children and the possibility of its enrichment for minority children is theoretically investigated. It analyses how language acquisition takes place in a child growing up in a bilingual family and how a teacher can help a minority child to acquire a new language. In scientific sources, play is considered to be one of the most effective ways of vocabulary acquisition at this age. The second chapter of the thesis is a study on how to enrich the vocabulary of ethnic minority children through play. The effectiveness of play in practice is investigated. In order to do this, evaluation criteria were developed, according to which the children were evaluated before and after the pedagogical trial activity, toys appropriate to the age, interests and abilities of the children were selected, and their performance was carried out. Comparison and analysis of the results obtained after the repeated assessment of the children. Summarising the results, the author concludes that play is an effective pedagogical tool for enriching the vocabulary of minority children and that an emotionally supportive environment is important to promote this. Keywords: language, vocabulary enrichment, ethnic minority children, emotionally supportive environment, play. Scope of work: 40 pages, 1 image, 5 tables, 41 references, 1 attachments.