5-6 gadīgu bērnu sadarbības prasmju paradumus veicinoši uzvedības noteikumi izglītības iestādē
Author
Pētersone, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Lāce, Ingūna
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba temats ir “5-6 gadīgu bērnu sadarbības prasmju paradumus veicinoši uzvedības noteikumi izglītības iestādē”. Temats ir aktuāls, jo bērni 5-6 gados sāk uzņemties atbildību par savu uzvedību, rīkoties atbilstoši sabiedrībā pieņemtiem uzvedības motīviem, aktīvi sadarboties kontaktējoties ar vienaudžiem un pieaugušajiem. Bakalaura darba mērķis ir teorētiski noskaidrot un empīriski izpētīt sadarbības prasmes veicinošu noteikumu izstrādes un ieviešanas pedagoģiskos nosacījumus. Teorētiskajā daļā noskaidrota 5-6 gadīgu bērnu sadarbības prasmju būtību un tās ietekmējošie faktori. Empīriskajā daļā izstrādāti bērnu sadarbības prasmju novērtēšanas kritēriji, pēc kuriem tika salīdzinātas bērnu sadarbības prasmes pētījuma sākumā un pētījuma beigās, veikta pedagoģiskā darbība 5-6 gadus vecu bērnu grupā par sadarbības prasmju veicinošiem noteikumiem. Tika secināts, ka pieaugušā un bērnu sadarbības prasmes veicinošu noteikumu kopīga izstrāde un ieviešana dienas ritā uzlabo sadarbību. Atslēgas vārdi: sadarbības prasmes, paradumi, uzvedības noteikumi. Bakalaura darbā ietvertā informācija apkopota 51 lapaspusē, t.sk. - 3 tabulas, 4 attēli, 4 pielikumi, 45 informācijas avoti. The topic of the bachelor’s thesis is “Rules for Encouraging Cooperation Skills Among Children Ages 5-6 Years in Preschool Educational Institutions.” This topic is of significant relevance, as children between the ages of 5 and 6 begin to assume responsibility for their behavior, act in accordance with socially accepted behavioral norms, and engage actively in cooperative interactions with both peers and adults. The aim of this thesis is to theoretically examine and empirically investigate the pedagogical conditions for the development and implementation of rules that foster collaborative skills. The theoretical section outlines the nature of collaborative skills in 5-6-year-old children and the factors influencing their development. In the empirical section, criteria for assessing children’s collaborative skills were developed and used to compare these skills at the start and conclusion of the study. Pedagogical interventions were conducted within a group of 5-6-year-old children to introduce rules promoting collaboration skills. The study concluded that the joint development and implementation of collaboration-promoting rules by both adults and children within the daily routine enhances cooperative behavior. Keywords: collaborative skills, habits, behavioral rules. The bachelor’s thesis consists of 51 pages, including 3 tables, 4 figures, 4 appendices, and 45 sources of information.