3 – 4 gadus vecu bērnu klausītiesprasmes sekmēšana mutvārdu stāstu iepazīšanas procesā
Author
Plāce, Sintija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Laganovska, Egija
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma: 3 – 4 gadus vecu bērnu klausītiesprasmes sekmēšana mutvārdu stāstu iepazīšanas procesā. Darba autore: Sintija Plāce. Pētījuma mērķis: Noskaidrot klausītiesprasmes veicināšanas iespējas mutvārdu stāstu klausīšanās laikā, izmantojot vairāku maņu iesaistošas metodes. Kvalifikācijas darba pirmajā daļā tika noskaidrotas zinātniskās atziņas par klausītiesprasmi, 3 – 4 gadus vecu bērnu attīstības likumsakarības klausītiesprasmes attīstībā un tika apzinātas klausītiesprasmes sekmēšanas iespējas mutvārdu stāstu iepazīšanas laikā. Darba otrajā daļā, balstoties uz zinātniskās literatūras izpēti, tika izvirzīti klausītiesprasmes kritēriji un rādītāji, izveidots klausītiesprasmes vērtēšanas protokols, izplānots un veikts darbības pētījums, lai pārbaudītu 3 – 4 gadus vecu bērnu klausītiesprasmes sekmēšanas iespējas mutvārdu stāstu iepazīšanas laikā. Mērķa īstenošanai tika veikts novērojums un vadītas piecas mutvārdu stāstu klausīšanās nodarbības (laika posmā no 07.10.2024 – 28.11.2024) un izraudzīti atbilstoši pētniecības paņēmieni. Nodarbību laikā un pēc nodarbībām (atskatoties uz filmētajiem video klipiem un ierakstītajiem audio materiāliem) tika apkopoti un analizēti ievāktie dati, tika veiktas kontentanalīzes. Darbības pētījumā tika novērots, kā stāstījuma papildinājums ar dažādu maņu iesaisti ietekmē bērnu klausītiesprasmi. Darbības pētījuma analīzes rezultātā tika secināts, ka klausītāja kultūru pozitīvi ietekmē pirms nodarbības atkārtoti stāstu klausīšanās noteikumi. Darbības pētījumā apliecinājās, ka 3 – 4 gadus vecu bērnu klausītiesprasmi mutvārdu stāstu iepazīšanas laikā var sekmēt ar stāstu papildinošiem vizuāliem tēliem, uzmanību piesaistošiem žestiem, balss intonāciju, kā arī sniedzot iespēju bērniem papildināt stāstījumu ar kustību izpildi, jautriem dziedājumiem, atkārtotiem skaitāmpantiem un sniedzot iespēju atbildēt uz jautājumiem saistībā ar stāstu. Individuāli vērtējot bērnu klausīšanās izpratni, apliecinājās, ka atsevišķu bērnu izpratni var precīzāk izvērtēt, izmantojot vizuālus atbalsta materiālus un sniedzot iespēju izspēlēt iepriekš dzirdēto stāstu vai pasaku ar tēlu kartītēm. Kvalifikācijas darba apjoms: 38 lpp, 10 attēli, 3 tabulas, 38 literatūras avoti, 37 pielikumi. Title of qualification work: Usage of oral storytelling to promote listening skills of 3 to 4 year old children. Author of the work: Sintija Plāce. The purpose of the research: To find out ways to promote listening skills while listening to oral storytelling and incorporating multi-sensory methods. The first part of the qualification work consists of scientific knowledge regards to listening skills, 3 to 4 year old children development of listening skills and the possibilities of promoting listening skills during oral storytelling. In the second part of the work, the criteria and indicators of listening skills were set (based on the research of scientific literature), a listening skills evaluation protocol was created, an action research was planned and carried out to examine the possibilities of improving listening skills of 3 to 4 year old children during the introduction of oral stories. In order to reach the goal, an observation was made and five story listening activities were carried out (07.10.2024 - 28.11.2024) and appropriate research techniques were selected. During and after the listening sessions (by video clips and recorded audio materials), the data were collected, analyzed and content analyzes were carried out. In action study it was observed how involving different senses during the oral storrytelling affects children's listening skills. As a result it was concluded that the listener culture was positively influenced if the rules of listening were set before listening session began. The action research confirmed that the listening skills of 3 to 4 year old children (while listening to oral stories) can be promoted with visual images that complement the story, attention-grabbing gestures, voice intonation, as well as by giving children the opportunity to add to the story with movements, fun songs, short rhyming poems and giving the opportunity to answer questions related to the story. When assessing children's listening comprehension individually, it was confirmed that individual children's comprehension can be assessed more accurately by using visual support materials and by providing the opportunity to act out a previously heard story or fairy tale with character cards. Scope of the work: 38 pages, 10 images, 3 tables, 38 sources of literature, 37 attachments. Key words: listening skills, listening comprehension, attention, oral storytelling, involvement, senses.