Otrreizējās pārstrādes materiālu izmantošana tehnoloģiju mācību jomā 5-6 gadu bērnu radošajā attīstībā
Author
Cišeiko, Ilva
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Vigule, Dagnija
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs “ Otrreizējās pārstrādes materiālu izmantošana tehnoloģiju mācību jomā 5-6 gadu bērnu radošajā attīstībā” izstrādāts ar mērķi noskaidrot, kā otrreizējo pārstrādes materiālu izmantošana veicina 5-6 gadus vecu bērnu radošās darbības attīstību. Darba teorētiskajā daļā analizēts radošuma jēdziens, īpašu uzmanību pievēršot radošai darbībai un tās nozīmei bērnu attīstībā, kā arī izdalīti radošuma attīstības galvenie aspekti, kas izmantojami par vērtēšanas kritērijiem. Tiek sniegts 5–6 gadus vecu bērnu attīstības kopveseluma raksturojums, uzsverot fizisko, kognitīvo, emocionālo un sociālo prasmju pilnveidošanos šajā vecumā. Analizēts tehnoloģiju mācību jomas saturs pirmsskolas izglītībā, izceļot radošuma veicināšanas iespējas un akcentējot otrreizējo materiālu izmantošanu praktiskās darbībās. Empīriskajā daļā tika veikti pētījumi, lai izpētītu, kā otrreizējo materiālu izmantošana ietekmē 5–6 gadus vecu bērnu radošo darbību tehnoloģiju mācību aktivitātēs. Pētījuma laikā tika veiktas novērošanas un pedagogu anketēšanas, kas ļāva secināt, ka otrreizējie materiāli veicina bērnu spēju eksperimentēt, radīt oriģinālus risinājumus un attīsta vides apziņu. Pedagogu pozitīvā attieksme un apstiprinājums par otrreizējo materiālu pedagoģisko vērtību apliecina to efektivitāti bērnu radošuma attīstībā. Pētījuma rezultāti sniedz arī svarīgas rekomendācijas pedagogiem, lai uzlabotu pedagoģiskos procesus, veicinot bērnu radošo potenciālu un praktisko prasmju attīstību, izmantojot ilgtspējīgus materiālus. Kvalifikācijas darba apjoms: 33 lpp., 4 attēli, 1 tabula, izmantotas 31 literatūras vienības, pievienoti 6 pielikumi. Atslēgas vārdi: radošums, radošās darbības attīstība, 5-6 gadus veci bērni, tehnoloģiju mācību joma, otrreizējās pārstrādes materiālu izmantošana. The qualification "The Use of recucled materials and technologies in the field of study - the creative development of 5-6 year olds" aims to explore how the use of recycled materials contributes to the creative development of 5-6 year olds. The theoretical part of the thesis analyses the concept of creativity, focusing on creativity and its role in children's development, and identifies the main aspects of creativity development to be used as evaluation criteria. A description of the overall development of children aged 5-6 years is presented, emphasising the development of physical, cognitive, emotional and social skills at this age. The content of technology education in pre-primary education is analysed, highlighting the opportunities to foster creativity and emphasising the use of recycled materials in practical activities. In the empirical part, research was conducted to investigate how the use of recycled materials influences 5-6 year olds' creativity in technology learning activities. Observational and teacher questionnaires were carried out during the research, which led to the conclusion that recycled materials promote children's ability to experiment, create original solutions and develop environmental awareness. The teachers' positive attitudes and endorsement of the pedagogical value of recycled materials confirm their effectiveness in developing children's creativity. The results of the study also provide important recommendations for educators to improve pedagogical processes by promoting the development of children's creative potential and practical skills, using The volume of the qualification work: 33 pages, 4 figures, 1 table, 31 references, 6 annexes. Keywords: creativity, creativity development, 5-6 year olds, technology education, recycling.