• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ritma rotaļas ar kustībām 3 - 4 gadīgu bērnu fiziskajai attīstībai pirmsskolas izglītības iestādē

Thumbnail
View/Open
299-105748-Balina_Liene_lb21172.pdf (626.1Kb)
Author
Bāliņa, Liene
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Randoha, Antra
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autors: Liene Bāliņa Darba nosaukums: “Ritma rotaļas ar kustībām 3–4 gadīgu bērnu fiziskajai attīstībai pirmsskolas izglītības iestādē” Pētījuma mērķis: Teorētiski un praktiski pētīt ritma rotaļas ar kustībām 3 - 4 gadīgu bērnu fiziskajai attīstībai pirmsskolā. Pētījumā tika apskatīta literatūra par ritma rotaļām ar kustībām 3–4 gadīgu bērnu fizisko attīstību. Empīriskā daļa veikta Ventspils novada X pirmsskolas izglītības iestādē, kur piedalījās 10 bērni vecumā no 3 līdz 4 gadiem. Pētījuma rezultāti rāda, ka ritma rotaļas ar kustībām pozitīvi ietekmē bērnu fizisko attīstību, uzlabojot lielās motorikas prasmes, kā arī veicina sociālās un emocionālās kompetences. Regulāras un dažādas kustību aktivitātes palīdz attīstīt bērnu lokanību, ātrumu, izturību un prasmi sadarboties grupā. Pētījumā izmantotas teorētiskās un empīriskās metodes – pedagoģiskās un psiholoģiskās literatūras analīze, kā arī bērnu novērošana, izmēģinājuma darba izstrādes īstenošana un iegūto datu analīze. Rezultāti apliecina ritma rotaļu būtiskumu bērnu veselības un attīstības veicināšanā, ja tās tiek pielāgotas bērna individuālajām vajadzībām un interesēm. Kvalifikācijas darba apjoms: 38 lpp., 17 attēli, 8 tabulas, 1 pielikumi. Kvalifikācijas darba izstrādei tika izmantoti 32 literatūras avoti. Atslēgvārdi: ritma rotaļas, fiziskā attīstība, pirmsskola, motorikas attīstība, bērni.
 
Author: Liene Bāliņa Title: “Rhythm games with movements for the physical development of 3–4 year-old children in a preschool educational institution” Aim of the study: Theoretically and practically to study the importance of rhythm games with movements in promoting the physical development of 3–4-year-old preschool children. The study reviewed the literature on rhythm games with movements for the physical development of 3–4-year-old children. The study analyzes the characteristics of children's physical development at this age, as well as the theoretical and practical aspects of rhythm games, emphasizing their importance in choosing activities appropriate for the individual needs of children and age. The empirical part was conducted at the X preschool educational institution of Ventspils region, where 10 children aged 3 to 4 years participated. The results of the study show that rhythm games with movements positively affect the physical development of children, improving both fine and gross motor skills, as well as promoting social and emotional competencies. Regular and varied movement activities help develop children's flexibility, speed, endurance and ability to cooperate in a group. The study used theoretical and empirical methods – analysis of pedagogical and psychological literature, as well as observation of children and analysis of the obtained data. The results confirm the importance of rhythm games in promoting children's health and development, if they are adapted to the child's individual needs and interests. The volume of the qualification work: 38 pages, 17 images, 8 tables, 2 appendixes. 32 literary sources were used to develop the qualification work. Keywords: rhythm games, physical development, preschool, motor development, children.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67706
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV