Lasītprasmes sekmēšanas iespējas 3-4 gadus veciem bērniem iekļaujošajā izglītībā pirmsskolā
Author
Hlistuna, Valērija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kriščune, Jolanta
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs “Lasītprasmes sekmēšanas iespējas 3–4 gadus veciem bērniem iekļaujošajā izglītībā pirmsskolā’’ ir veltīts lasītprasmes attīstīšanas iespēju izpētei 3–4 gadus vecu bērnu vidū iekļaujošajā pirmsskolas izglītībā. Pētījuma mērķis ir teorētiski un praktiski analizēt efektīvākās pieejas lasītprasmes veicināšanai šajā vecuma grupā. Darbs balstīts uz teorētiskās literatūras analīzes un empīrisko pētījumu bāzes. Teorētiskajā daļā apskatīta lasītprasmes nozīme, valodas attīstības īpatnības, iekļaujošās izglītības principi un pedagoģiskās metodes, atsaucoties uz tādu autoru kā V. Golubinas, D. Nīmantes, Ļ. Vigotska, Ž. Piažē un M. Montesori atziņām. Empīriskajā daļā īstenots pētījuma plāns, organizētas radošas un multisensoras aktivitātes, kā arī veikti pedagoģiskie novērojumi un spēles. Rezultāti apstiprina, ka individuāla pieeja un piemērota vide būtiski veicina lasītprasmes apguvi 3–4 gadus veciem bērniem iekļaujošajā vidē. Pētījuma gaitā izstrādāti praktiski ieteikumi pirmsskolas skolotājiem. Darbs sastāv no 47 lapām, ietverot ievadu, teorētisko daļu, empīrisko daļu, ieteikumus un secinājumus. Analizēti un izmantoti 19 literatūras avoti. Atslēgas vārdi – pirmsskolas vecuma bērni, lasītprasme, iekļaujošā izglītība, radošas aktivitātes, multisensorā pieeja. Qualification paper “Opportunities for promoting literacy skills for 3-4-year-old children in inclusive preschool education’’ focuses on exploring possibilities for fostering literacy skills in 3–4-year-old children in inclusive preschool education. The aim of the study was to theoretically and practically analyze effective approaches to promoting literacy in this age group. The research is based on theoretical literature analysis and empirical investigation. The theoretical part examines the importance of literacy, language development characteristics, principles of inclusive education, and pedagogical methods, drawing on insights from authors such as V. Golubina, D. Nimante, L. Vygotsky, J. Piaget, and M. Montessori. The empirical part includes the implementation of a research plan, organization of creative and multisensory activities, as well as pedagogical observations and games. The results confirm that an individualized approach and an appropriate environment significantly enhance literacy development in 3–4-year-old children in an inclusive setting. Practical recommendations for preschool teachers were developed during the study. The work consists of 47 pages, including the introduction, theoretical part, empirical part, recommendations and conclusions. A total of 19 literature sources have been analyzed and utilized. Keywords – preschool children, literacy, inclusive education, creative activities, multisensory approach.