• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

1,5 līdz 3 gadus vecu bērnu vārdu krājumu paplašināšana ar skaitāmpantiem

Thumbnail
View/Open
299-105867-Radzina_Ilze_ir22026.pdf (960.2Kb)
Author
Radziņa, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Laganovska, Egija
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba tēma: 1,5 līdz 3 gadus vecu bērnu vārdu krājuma paplašināšana ar skaitāmpantiem Darba autore: Ilze Radziņa Darba mērķis: Teorētiski un empīriski izpētīt 1,5 līdz 3 gadus vecu bērnu vārdu krājuma paplašināšanos ar skaitāmpantu izmantošanu pirmsskolas izglītības iestādēs (PII). Kvalifikācijas darbs sastāv no divām daļām: teorētiskās daļas un empīriskās daļas. Teorētiskajā daļā tiek pētīta 1,5 līdz 3 gadus vecu bērnu raksturojums saistībā ar valodas un runas attīstību. Tiek apskatīts, cik daudz bērniem jāspēj izteikt vārdus savā vecumā, kādos teikumos viņiem jāspēj runāt. Tiek izpētīts, kas ir skaitāmpanti un kāda ir to nozīme pedagoģiskajā procesā, kā arī kā skaitāmpantu izmantošana var veicināt bērnu vārdu krājuma paplašināšanu. Empīriskajā daļā tika veikts pētījums ar 14 bērniem un veikta vecāku anketu aptaujas rezultātu analīze. Novērošanas nolūkiem tika izveidota tabula, lai fiksētu pētījuma mērķus: •Vai bērni izprot pieaugušo runāto; •Vai bērns izrunā kādus vārdus no skaitāmpanta; • Vai bērns var noskaitīt visu skaitāmpantu. Šos datus piefiksēja darba autore tabulās un analizēja. Tāpat tika aptaujāti vecāki, lai noskaidrotu, vai viņi izmanto skaitāmpantus un vai viņi piekrīt, ka skaitāmpantu izmantošana palīdz paplašināt bērna vārdu krājumu. Tāpat tika noskaidrots, kādus skaitāmpantus vecāki izmanto un cik bieži. Darba beigās autore izsaka secinājumus par to, kā skaitāmpanti palīdz papildināt bērnu vārdu krājumu un vai tie tiešām ir efektīvi šim mērķim. Kopējais darba apjoms: darbs sastāv no 65 lpp., 5 pielikumiem,4 tabulām un 12 attēliem. Atslēgas vārdi: Valoda, runa, vārdu krājums, skaitāmpanti
 
The topic of the qualification work: Expanding the vocabulary of 1.5 to 3year old children with nursery rimes Author of the work: Ilze Radziņa The purpose of the work: To theoretically and empirically investigate the expansion of the vocabulary of 1.5 to 3 year old children with the use of nursery rimes in preschool educational institutions. The qualification work consists of two parts: The theoretical part and the empirical part. The theoretical part examines the characteristics of 1.5 to 3 year old children in relation to language and speech development. It looks at how many words children should be able to say at their age, in what sentences they should be able to speak. It is investigated what nursery rimes are and what their importance is in the pedagogical process, as well as how the use of nursery rimes can contribute to the expansion of children's vocabulary. In the empirical part, a study was conducted with 14 children and the results of the parents questionnaire were analyzed. For observational purposes, a table was created to capture the objectives of the study: • Do children understand what adults say; • Does the child pronounce any words from the nursery rime; • Can the child count the whole nursery rime. These data were recorded in tables by the author of the paper and analyzed. Parents were also surveyed to find out if they use nursery rimes and if they agree that using them helps expand their child's vocabulary. It was also found out which nursery rimes parents use and how often. At the end of the work, the author expresses conclusions about how nursery rimes help to supplement children's vocabulary and whether they are really effective for this purpose. Total work volume: The work consists of 65 pages, 5appendices, 4 tables and 12figures. Key words: Language, speech, vocabulary, nurcery rimes.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67728
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV