Jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu veiksmīgas adaptācijas sekmēšanas iespējas pedagoģiskajā procesā
Author
Mezenceva, Natālija
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Randoha, Antra
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs “Jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu veiksmīgas adaptācijas sekmēšanas iespējas pedagoģiskajā procesā” izstrādāts ar mērķi teorētiski un praktiski izzināt jaunākā pirmsskolas vecuma bērnu adaptācijas sekmēšanas iespējas pedagoģiskajā procesā. Darbā pētītas pusotru gadu vecu bērnu adaptācijas problēmas, skarot gan fizisko (bioloģisko), gan sociālo un psiholoģisko adaptāciju un tās nosacījumus pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Noteikti veiksmīgas adaptācijas nosacījumi un sekmēšanas iespējas, raksturojot daudzveidīgus pedagoģiskos paņēmienus, kurus skolotājs var izmantot, lai palīdzētu bērniem adaptēties. Viens no nosacījumiem ir elementāro sociālo prasmju apguve, kas tiek pamatots arī ar empīriskiem datiem. Pētījuma noslēguma kā ieteikumi pirmsskolas skolotājiem formulēta izvērsta atbilde uz pētījuma jautājumu “Kā organizējams pirmsskolas izglītības process, lai nodrošinātu veiksmīgu bērnu adaptāciju?” Kvalifikācijas darba apjoms: 39 lpp., ietver 5 attēlus, 8 tabulas, izmantoti 44 literatūras avoti latviešu un angļu valodā, pievienoti 3 pielikumi. Atslēgas vārdi: adaptācija izglītības iestādē, adaptācijas sekmēšana, jaunākais pirmsskolas vecums, pirmsskolas pedagoģiskais process. The qualification work “Possibilities for promoting the successful adaptation of younger preschool children in the pedagogical process” was developed with the aim of theoretically and practically exploring the possibilities for promoting the adaptation of younger preschool children in the pedagogical process. The work studies the adaptation problems of one and a half year old children, affecting both physical (biological), social and psychological adaptation and its conditions in the preschool pedagogical process. The conditions for successful adaptation and the possibilities for promotion are determined, characterizing a variety of pedagogical techniques that a teacher can use to help children adapt. One of the conditions is the acquisition of elementary social skills, which is also substantiated by empirical data. At the end of the study, an extended answer to the research question “How should the preschool education process be organized to ensure the successful adaptation of children?” is formulated as recommendations for preschool teachers. The scope of the qualification work: 39 pages, includes 5 pictures, 8 tables, 46 literary sources in Latvian and English were used, 3 appendices. Keywords: adaptation in an educational institution, promotion of adaptation, youngest preschool age, preschool pedagogical process.