Brīvdabas pedagoģijas pieeja matemātisko prasmju sekmēšanai 3-4 gadus veciem bērniem
Author
Ašenkampfa, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Galeniece, Ilze
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba “Brīvdabas pedagoģijas pieeja matemātisko prasmju sekmēšanai 3-4 gadus veciem bērniem” autore Zane Ašenkampfa izvirzījusi mērķi teorētiski un praktiski izpētīt 3-4 gadu vecu bērnu matemātisko prasmju sekmēšanu āra nodarbībās. Kvalifikācijas darbs sastāv no teorētiskās daļas un empīriskās daļas, ietverot divas nodaļas un septiņas apakšnodaļas, kurās tika atspoguļotas teorētiskās literatūras analīze un praktiskā darbība. Kvalifikācijas darba kopējais apjoms ir 61 lapaspuse, iekļauti 6 attēli, 6 tabulas un 3 pielikumi, atsaucoties uz 54 literatūras avotiem, no kuriem 18 ir svešvalodā. Autore atsaucoties uz vairāku pedagogu un psihologu, kā A. Ščepanska, L. Ū. Dālgrēna, S. Sebres, A. Miltuzes, A. Šponas, G. Svences, R. Ukstiņas, J. Menča atziņām analizējusi brīvdabas pedagoģiju, 3-4 gadus vecu bērnu vecumposma īpatnības un matemātisko priekšstatu veidošanos. Darba autore pētījuma laikā veica pedagoģisko izmēģinājuma darbību, realizējot āra rotaļnodarbības matemātisko prasmju apguvei 3-4 gadus veciem bērniem, apkopojot iegūtos datus, tika pierādīts, ka brīvdabas pedagoģija sekmē bērnu matemātisko prasmju apguvi un iedarbojas labvēlīgi un veicina gan psiholoģisko, gan fizisko attīstību. Pētījuma laikā tika sekmētas bērnu matemātiskās prasmes, kas norādīja uz pieaugošu izpratni par matemātiskiem jēdzieniem, ģeometriskām figūrām, skaitu un simbolu atpazīšanu, apgūstot matemātikas mācību jomu āra vidē rotaļnodarbībās. Pētījuma beigās apkopotie rezultāti apstiprināja brīvdabas pedagoģijas pozitīvo ietekmi uz bērnu matemātisko prasmju apguvi, kā rezultātā visu bērnu matemātiskās prasmes līmenis paaugstinājās. Atslēgas vārdi – brīvdabas pedagoģija, āra pedagoģija, āra vide, mācīšanās dabā, pirmsskola, matemātiskās prasmes, vidējais vecumposms. Zane Ašenkampfa, author of the Qualification work “an open-air pedagogical approach to promoting mathematical skills for 3-4 year olds”, has set the goal of theoretically and practically exploring promoting mathematical skills of 3-4 year olds in outdoor classes. The qualification work consists of the theoretical part and the empirical part, including two chapters and seven sub-chapters, which reflected the analysis and practice of theoretical literature. The total amount of qualification work is 61 pages, includes 6 images, 6 tables and 3 attachments, citing 54 literary sources, 18 of which are in a foreign language. The author referred to the knowledge of several teachers and psychologists, such as A. Ščepanska, L. Ū. Dālgrēna, S. Sebres, A. Miltuzes, A. Šponas, G. Svences, R. Ukstiņas, J. Menča, analysed open-air pedagogy, the characteristics of the aging stage of 3-4-year-olds and the development of mathematical concepts. During the study, the author performed a pedagogical experimental activity by performing outdoor playclasses for mathematical skills acquisition in 3-4 year olds, collecting the acquired data, it was demonstrated that outdoor pedagogy facilitates the acquisition of children's mathematical skills and acts favourably and promotes both psychological and physical development. During the study, children's mathematical skills were promoted, pointing to a growing understanding of mathematical concepts, geometric figures, numbers and symbol recognition, learning the field of mathematical learning in outdoor environments in playclasses. The results collected at the end of the study confirmed the positive impact of open-air pedagogy on children's mathematical skills acquisition, leading to an increase in all children's mathematical skills. Keywords – outdoor pedagogy, outdoor pedagogy, outdoor environment, nature learning, pre-school, mathematical skills, middle age.