• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Runas aktivizēšana didaktiskajās spēlēs 5 - 6 gadus veciem bērniem pedagoģiskā procesā

Thumbnail
View/Open
299-105884-Daniela_Ramona_rd22035.pdf (994.0Kb)
Author
Daniela, Ramona
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Vilka, Ilze
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba nosaukums:“ Runas aktivizēšana didaktiskajās spēlēs 5 - 6 gadus veciem bērniem pedagoģiskā procesā” Darba autore: Ramona Daniela Kvalifikācijas darba vadītāja: Mg. paed. Ilze Vilka Darba saturs: 35 lapas, 4 attēli, 10 tabulas, 51 literatūras avots, latviešu valodā un svešvalodā, 1 pielikums. Pētījuma mērķis: Izpētīt spēles 5-6 gadu vecu bērnu runas aktivizēšanai pedagoģiskajā procesā. Pētījuma jautājums: •Kādi nosacījumi būtu jāievēro izvēloties didaktiskās spēles runas darbības aktivizēšanai? Pētījuma teorētiskā daļa balstās uz dažādu autoru veiktajām atziņām, kuras autore apkopoja, kas saistās 5-6 gadus veca bērna raksturojumu kopumā, runas priekšnoteikumiem un didaktisko spēļu raksturojumu. Pētījuma praktiskajā daļā tika veikts novērojums pirmsskolas vecuma bērniem pēc konkrētiem kritērijiem, lielāko uzmanību pievērošot runas aktivizēšanai. Pedagoģisko darbību autore veica izmantojot didaktiskās spēles, kuras pēc autores uzskatiem veicina runas aktivizēšanu. Tika veikta atkārtota bērnu novērošana priekš datu apkopošanas un analīzes. Pētījumā iekļauti pirmsskolas izglītības iestādes X, 15 bērni, 5-6 gadus veci un izmantotas didaktiskās spēles. Pētījuma noslēgumā autore atbildēja uz izvirzīto jautājumu, ka 5-6 gadus veciem bērniem jāizmanto spēles, kas bērnam ir interesantas, saistošas, uzmanību pievērsošas. Izvēloties didaktiskās spēles runas darbības aktivizēšanai jāievēro uz noteikumiem balstītu spēli, kas izglīto bērnu, nostiprina vai gūst jaunas zināšanas, bet tajā pat laikā tā ir bērnam izklaidējoša un interesanta.
 
Title of the qualification work: 'Speech activation in didactic games for 5 - 6-year-old children in the pedagogical process' Author of the work: Ramona Daniela Supervisor. Mg. paed. Ilze Vilka Content of the work: 35 pages, 4 figures, 10 tables, 51 references, in Latvian and foreign languages, 1 appendix. Aim of the study: to investigate games for speech activation in the pedagogical process of 5–6-year-old children. Research question - What conditions should be observed when choosing didactic games for speech activation? The theoretical part of the study is based on the findings of various authors, summarised by the author, related to the characteristics of a 5–6-year-old child in general, the preconditions for speech and the characteristics of didactic games. In the practical part of the study, observation of preschool children was carried out according to specific criteria, focusing on speech activation. The author then carried out pedagogical activities using didactic games which, in her opinion, contribute to the activation of speech. The children were observed again for data collection and analysis. The children included were 15 children, aged 5-6 years, from preschool X and didactic games were used. At the end of the study, the author answered the questions that 5–6-year-olds should use games that are interesting, engaging and attention-grabbing. When choosing didactic games to activate speech, it is necessary to follow a rule-based game that educates the child, reinforces or acquires new knowledge, but at the same time it is entertaining and interesting for the child.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67736
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV