• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolēnu sadarbības attīstība mācību satura apguvē pirmajā klasē

Thumbnail
View/Open
299-105915-Plinte_Gita_gr19013.pdf (567.5Kb)
Author
Plinte, Gita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Miķelsone, Ilze
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autore. Gita Plinte Bakalaura darba temats: "Skolēnu sadarbības attīstība mācību satura apguvē pirmajā klasē". Darba mērķis: izpētīt un analizēt skolēnu sadarbības prasmju attīstības iespējas mācību satura apguves procesā pirmajā klasē, kā arī izstrādāt un aprobēt metodiskos paņēmienus, kas veicina sadarbības prasmju veidošanos un attīstību šajā vecumposmā. Bakalaura darba teorētiskajā daļā tiek veikta literatūras un pētījumu analīze par skolēnu sadarbības prasmju veidošanos un attīstību sākumskolas posmā. Bakalaura darba empīriskā daļa ir praktisks pētījums, kas vērsts uz skolēnu sadarbības attīstības iespēju izpēti un novērtēšanu angļu valodas mācību programmas apguves procesā pirmajā klasē. Pētījuma mērķis un uzdevumi ir noteikt, kā skolēnu sadarbība attīstās angļu valodas apguves procesā, un piedāvāt virzienus tās pilnveidošanai. Pētījuma metodoloģijā tiek izmantotas kvalitatīvās un kvantitatīvās metodes, piemēram, novērošana, skolēnu anketēšana un intervijas ar skolotāju. Rezultātu analīze ļauj noteikt, kādas pieejas un metodes veicina skolēnu sadarbības attīstību. Balstoties uz iegūtajiem rezultātiem, tiek sniegtas rekomendācijas skolotājiem par efektīvāku sadarbības attīstīšanu angļu valodas apguves procesā pirmajā klasē, kā arī praktiski ieteikumi skolēnu sadarbības prasmju pilnveidošanai pedagoģiskajā procesā. Pētījumā izvirzītais jautājums: "Kā sadarbība var tikt organizēta mācību procesā pirmās klases skolēniem, lai sekmētu mācību satura apguvi un attīstītu sadarbību?". Atslēgas vārdi: sadarbība, attīstība, pirmā klase, kooperatīvā mācīšanās. Bakalaura darba struktūra sastāv no divām galvenajām daļām – teorētiskās un empīriskās. Teorētiskajā daļā tiek analizēti pētījuma pamati, teorētiskie nostādnes un literatūras avoti, kas saistīti ar skolēnu sadarbības attīstību angļu valodas stundās. Empīriskajā daļā tiek aprakstīta pētījuma metodoloģija, datu vākšana un analīze, kā arī iegūtie rezultāti un to interpretācija. Balstoties uz veikto pētījumu, Autore piedāvā iespējamos virzienus skolēnu sadarbības attīstības pilnveidošanai angļu valodas stundās. Bakalaura darbs sastāv no 54 lapaspusēm, 15 attēliem, 1 tabulas, 69 atsaucēm un 4 pielikumiem.
 
Author: Gita Plinte. Title of the Bachelor's Thesis: " Development of student cooperation in learning content in first class ". Objective: to explore and analyze the possibilities of developing students' cooperation skills in the process of acquiring learning content in the first grade, as well as to develop and test methodological approaches that promote the formation and development of cooperation skills at this stage of education. The theoretical part of the bachelor's thesis analyzes literature and research on the formation and development of students' cooperation skills in primary school. The empirical part of the bachelor's thesis is a practical study aimed at investigating and evaluating the possibilities of developing students' cooperation in the process of acquiring the English language curriculum in the first grade. The aim and tasks of the research are to determine how students' cooperation develops during English language learning and to propose directions for its improvement. The research methodology includes qualitative and quantitative methods such as observation, student surveys, and teacher interviews. Data collection and processing involve observing learning processes that incorporate tasks promoting cooperation, as well as collecting feedback from students and teachers on the importance and effectiveness of cooperation. Based on the obtained results, recommendations are provided to teachers for more effectively developing cooperation during the process of learning English in the first grade, along with practical suggestions for improving students' cooperation skills in the pedagogical process. Research Question: "How can collaboration be organised in the learning process for first grade pupils to facilitate learning and develop collaboration skills?". Keywords: cooperation, development, first grade, cooperative learning. The bachelor's thesis consists of two main parts – theoretical and empirical. The theoretical part analyzes the foundations of the study, theoretical principles, and literature sources related to the development of students' cooperation in English language lessons. The empirical part describes the research methodology, data collection and analysis, as well as the obtained results and their interpretation. Based on the conducted research, the author proposes possible directions for improving the development of students' cooperation in English language lessons. The bachelor's thesis comprises 54 pages, 15 figures, 1 table, 69 references, and 4 appendices.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67745
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV