Muzikālās uzstāšanās trauksmes saistība ar ģeneralizēto trauksmi un divpusējo baiļu novērtējumu mūziķiem
Author
Bērziņa, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Gaitniece-Putāne, Anda
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Pētījuma mērķis bija izpētīt saistības starp muzikālo uzstāšanās trauksmi, ģeneralizēto trauksmi un divpusējo baiļu novērtējumu mūziķiem un atšķirības sociāldemogrāfisko datu vidējos rādītājos starp dzimumu, vecumu, statusa un darbības veidu grupām. Pētījumā piedalījās 190 respondenti (166 sievietes, 23 vīrieši, 1 nebināra persona) no 18 līdz 62 gadiem (M=36,31). Izmantotas 3 aptaujas: Kenijas muzikālās uzstāšanās trauksmes aptauja (Kenny, 2009), Ģeneralizētās trauksmes aptauja- 7 (Spitzer et al., 2006), Divpusējā baiļu novērtējuma skala (Weeks et al., 2024). Rezultātos muzikālā uzstāšanās trauksme nozīmīgi, cieši, pozitīvi korelēja ar ģeneralizēto trauksmi un divpusējo baiļu novērtējumu, īpaši bailēm no negatīvā novērtējuma. Nozīmīgas atšķirības vidējos rādītājos uzrādīja sievietes, studenti, grupa no 18 - 29 gadiem, savukārt, vokālistiem augstāki rādītāji bija muzikālā uzstāšanās trauksmē “trauksmaino bažu” kritērijā, bet instrumentālistiem “atmiņā”. The aim of the study was to investigate the relationship between Musical Performance Anxiety, General Anxiety and Bivalent Fear of Evaluation in musicians and differences in mean values across sociodemographic groups by gender, age, status, activity type. 190 respondents (166 female, 23 male, 1 non-binary) aged 18-62 years (M=36.31) participated in the study. Three questionnaires were used: the Kenny Music Performance Anxiety Inventory-Revised (Kenny, 2009), the Generalized Anxiety Disorder Assessment-7 (Spitzer et al., 2006) and the Bivalent Fear of Evaluation Scale (Weeks et al., 2024). Results showed that Musical Performance Anxiety was strongly, positively correlated with Generalized Anxiety and Bivalent Fear of Evaluation. Significant differences in mean scores were shown by females, students and the 18-29 age group, while vocalists showed higher scores on the Musical Performance Anxiety criterion of Anxious worry and instrumentalists on the Memory criterion.