• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Morālās distancēšanās, situācijas refleksijas un autovadītāju rīcības uz ceļa saistība

Thumbnail
View/Open
299-106386-Kundzina_Zane_zk19021.pdf (521.6Kb)
Author
Kundziņa, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Dimdiņš, Ģirts
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba mērķis bija izpētīt morālās distancēšanās, situācijas refleksijas un autovadītāju rīcības uz ceļa saistību. Pētījumā sākotnēji piedalījās 109 respondenti. No šiem respondentiem tika atlasīti tie respondenti, kuri ir ieguvuši autovadītāja apliecību. Fināla izlasi sastādīja 105 respondenti, no tiem 82 sievietes, 22 vīrieši, kā arī 1 respondents, kurš norādīja atbildi ‘’cits’’ pie jautājuma par dzimumu. Šajā pētījumā tika izmantota Autovadītāju morālās distancēšanās skala (Driving moral disengagement scale: DMDS, Swann et al., 2017), kas tika adaptēta latviešu valodā šī bakalaura darba ietvaros, Autovadītāju situācijas refleksijas un skatupunkta ieņemšanas skala (Driver Situation Reflection and Perspective- Taking Scale: DSRPTS, Austers et al.,2022), kā arī Autovadītāju uzvedības aptauja (Driver Behavior Questionnaire: DBQ, Reason et al., 1996), kuru latviešu valodā adaptējuši V.Reņģe, I.Austers un I.Muzikante (Austers & Reņģe, 2007; Austers et al., 2012). Pētījumā iegūtie rezultāti liecina, ka ir statistiski nozīmīga saistība starp augstāku morālās distancēšanās līmeni un vairāk pārkāpumiem uz ceļa, taču tika noraidīta hipotēze, ka augstāks morālās distancēšanās līmenis negatīvi saistīts ar skatpunkta ieņemšanu. Atslēgas vārdi: morālā distancēšanās, situācijas refleksija, autovadītāju uzvedība, skatpunkta ieņemšana.
 
The aim of the bachelor's thesis was to investigate the relationship between moral disengagement, situation reflection, and driver behavior on the road. A total of 109 respondents participated in the study. From these, those who had obtained a driver's license were selected. The final sample consisted of 105 respondents, including 82 women, 22 men, and 1 respondent who selected "other" in response to the gender question. The study utilized the Driving Moral Disengagement Scale (DMDS, Swann et al., 2017), which was adapted into Latvian language for the purposes of this thesis, The Driver Situation Reflection and Perspective-Taking Scale (DSRPTS, Austers et al., 2022), and the Driver Behavior Questionnaire (DBQ, Reason et al., 1996), which had been adapted into Latvian language by V. Reņģe, I. Austers, and I. Muzikante (Austers & Reņģe, 2007; Austers et al., 2012). The results of the study show that there is a statistically significant correlation between higher levels of moral disengagement and more violations on the road. However, the hypothesis that higher moral disengagement is negatively related to perspective-taking was rejected. Keywords: moral disengagement, situation reflection, driver behavior, perspective-taking.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67790
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV