Priekšlaicīgi dzimušu bērnu māšu uztvertā sociālā atbalsta saistība ar mātes sargājošo audzināšanas pieeju
Author
Keiša-Baldone, Solvita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Miltuze, Anika
Date
2025Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba mērķis bija noskaidrot, vai pastāv saistība starp uztverto sociālo atbalstu un sargājošo audzināšanas pieeju priekšlaicīgi dzimušu bērnu mātēm, kā arī vai pastāv atšķirības sargājošajā audzināšanas pieejā priekšlaicīgi dzimušu bērnu mātēm ar dažādu bērnu piedzimšanas laiku un vai pastāv atšķirības sargājošajā audzināšanas pieejā priekšlaicīgi dzimušu bērnu mātēm ar bērniem ar dažādiem attīstības traucējumiem. Pētījumā piedalījās 98 priekšlaicīgi dzimušu bērnu mātes vecumā no 21 līdz 49 gadiem (M=35,12), kurām bija priekšlaicīgi dzimis bērns (47 meitenes un 52 zēni) pirmsskolas vecumā (M=3,55). Uztvertā sociālā atbalsta mērīšanai tika izmantota perinatālās zīdaiņu aprūpes sociālā atbalsta instrumenta (Perinatal Infant Care Social Support (PICSS) instrument (Leahy-Warren et al., 2019)) funkcionālā atbalsta apakšskala, bet sargājošās uzdzināšanas pieejas mērīšanai tika izmantota daudzdimensiju pārmērīgi sargājošas audzināšanas skalas īsā versija (Short version of The Multidimensional Overprotective Parenting Scale (S-MOPS) (Chevrier et al., 2022)). Abu aptauju adaptācija tika veikta šī darba ietvaros. Pētījumā secināts, ka pastāv vāja pozitīva saistība (r=0,28) starp praktisko atbalstu un egocentriskumu veicinošu pārlieku sargājošu audzināšanu. Pētījumā netika atrastas statistiski nozīmīgas atšķirības audzināšanas pieejā atkarībā no priekšlaicīgās piedzimšanas laika nedēļās. Tā pat netika atrastas statistiski nozīmīgas atšķirības audzināšanas pieejā atkarībā no priekšlaicīgi dzimušā bērna attīstības traucējumiem. The aim of the present study was to determine if there is a relationship between perceived social support and a protective parenting approach among mothers of preterm infants, whether there are differences in protective parenting approaches among mothers of preterm infants with different gestational age and whether there are differences in protective parenting approaches among mothers of preterm infants with different developmental disabilities. The sample consisted of 98 mothers of preterm children in the age range of 21-49 years (M=35.12) who had preschool aged (M=3.55) child born premature (47 girls and 52 boys). The Perinatal Infant Care Social Support (PICSS) instrument (Leahy-Warren et al., 2019) functional support subscale was used to measure perceived social support, and the short version of The Multidimensional Overprotective Parenting Scale (S-MOPS) (Chevrier et al., 2022) was used to measure the protective parenting approach. Adaptation of both instruments were carried out as part of this work. The study indicates that practical support is weakly positively related to ego-enhancing overprotective parenting (r=0.28). The study found no statistically significant differences in parenting approach according to the time of prematurity. It also found no statistically significant differences in parenting approach according to the developmental disabilities of the preterm child.