• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teikuma strukturālo un komunikatīvo tipu apguves iespējas 6. klasē.

Thumbnail
View/Open
299-106412-Kamparzale_Darta.Estere_dk18098.pdf (851.4Kb)
Author
Kamparzāle, Dārta Estere
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Lokmane, Ilze
Date
2025
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba “TEIKUMA STRUKTURĀLO UN KOMUNIKATĪVO TIPU APGUVES IESPĒJAS 6. KLASĒ” mērķis ir noskaidrot, kādas ir teikuma tipu apguves iespējas 6. klasē, izstrādājot un aprobējot metodisko materiālu kopu. Pirmajā nodaļā pētīta un analizēta teikumu komunikatīvie un strukturālie tipi un interpunkcijas normas dažādos teikuma veidos. Otrajā nodaļā analizēts latviešu valodas mācību standarts, programmas paraugs Skola 2030 4. – 6. klasei un 6. klases mācību līdzekļi. Trešajā nodaļā raksturotas 6. klases vecumposma pedagoģiski psiholoģiskās īpatnības. Ceturtajā nodaļā aprakstīta izmēģinājumdarbība iesaistītā skolā un klase, lingvodidaktiskā materiāla izstrāde un aprobācija. Izmēģinājumdarbība tika veikta 2024. gada novembrī X pamatskolas 6. klases I grupā, kurā mācās 19 skolēnu. Pētījuma rezultāti tika iegūti pēc izmēģinājumdarbībā iesaistīto skolēnu veiktā pārbaudes darba rezultātiem. Pēc tiem secināts, ka izstrādātie mācību materiāli ir vēl papildināmi, lai skolēni tēmu apgūtu vēl pilnīgāk, sasniegtu augstākus rezultātus. Darba apjoms – 89 lappuses. Atslēgvārdi: interpunkcija, komunikatīvie tipi, latviešu valoda, strukturālie tipi.
 
The aim of the bachelor's thesis "ACQUISITION POSSIBILITIES OF STRUCTURAL AND COMMUNICATIVE TYPES OF SENTENCES IN GRADE 6" is to determine the opportunities for learning sentence types in the Grade 6 by developing and approving a set of methodological materials. In the first chapter, the communicative and structural types of sentences and punctuation rules in various types of sentences are studied and analyzed. The second chapter analyzes the Latvian language teaching standard, the sample program for School 2030 for Grades 4 to 6, and the teaching materials for the Grade 6. The third chapter describes the pedagogical and psychological characteristics of the Grade 6 age group. The fourth chapter outlines the trial activities conducted in the school and class involved, as well as the development and approval of linguo didactic materials. The trial activity was conducted in November 2024 in Group I of Grade 6 at X Primary School, where 19 students are enrolled. The results of the study were obtained based on the results of the assessment completed by the students involved in the trial activity. It was concluded that the developed teaching materials need further enhancement so that the students can achieve a more comprehensive understanding of the topic and attain higher results. The thesis consists of 89 pages. Keywords: punctuation, communicative types, Latvian language, structural types.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67798
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV