• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Saliedētas klases veidošanas iespējas sākumskolā 4. klasēs

Thumbnail
View/Open
299-98567-Krumina_Renate_rb19079.pdf (2.481Mb)
Author
Krūmiņa, Renāte
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Zīriņa, Tija
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Renāte Krūmiņa. Saliedētas klases veidošanas iespējas sākumskolā 4. klasēs. Bakalaura darbs. Bauska: LU 2023. 106. lpp. Sadarbības prasmju trūkums skolēnu vidū var būt saistīts ar dažādiem iemesliem. Negatīvas sadarbības prasmes var ietekmēt kopējo mācību procesu un vidi, kurā skolēns atrodas - klase, skola. Dažādas sadarbības problēmsituācijas var rasties vairāku iemeslu dēļ, kā piemēram: •Pārmērīga digitālo tehnoloģiju lietošana – vairāk laika tiek pavadīts mobilajās ierīcēs, tādējādi mazāk komunicējot ar vienaudžiem. Netiek noteikts laika limits, vai arī satura ierobežošana, kas neatbilst konkrētajam vecumposmam. •Emocionālā attīstība un izpausme – skolēni mēdz būt dažādi, cits ir intraverta personība, cits ekstraverts, kas var veicināt dažādas problēmsituācijas un konfliktu kultivēšanu savā starpā. •Būtiski ir organizēt dažādas papildnodarbības skolēniem par sadarbības nozīmi ikdienā, kas veicinātu viņu tālāko izaugsmi turpmākajai dzīvei. Bakalaura darba mērķis: Pamatojoties uz zinātnisko literatūru un pedagoģisko pieredzi veikt pētījumu un apstiprināt pedagoga mērķtiecīgu iesaisti un darbību realizāciju skolēnu sadarbības prasmju veicināšanu sākumskolā 4. klasē. Darba empīriskajā daļā tika raksturotas skolēnu sadarbības izpausmes un noskaidrotas metodes tās uzlabošanai. Tika novēroti skolēni un pētīti “X” sākumskolas 4. klases skolēnu sadarbības un izpausmes veidi. Veikta 4. klases skolēnu anketēšana un to analīze. 4. klases pedagogu, sociālo pedagogu anketēšana un aptaujas anketas analīze. Kā arī balstoties uz pētījumā iegūtajiem rezultātiem, izteikti secinājumi un izstrādāti priekšlikumi. Darbā veiktā pētījuma rezultāti liecina, ka saliedētus un uz sadarbību vērstus 4. klases skolēnus ir iespējams panākt papildus viņus izglītojot ar dažādām izglītojošām nodarbībām par sadarbības nozīmi mūsdienās. Kopīgajā mācību procesā iesaistīt visas skolas resursus – sociālo pedagogu, pedagoga palīgu un psihologu, skolas administrācijas darbiniekus. ..X” sākumskolai trūkst dažādu papildus resursu un materiālu par skolēnu sadarbības nozīmi ikdienā. Šis jautājums varētu tikt risināts gan skolas, gan pašvaldības līmenī. Iesaistīt vecākus skolas mācību vides organizēšanā un sadarbības prasmju veicināšanas pasākumos. Atslēgas vārdi: Skolēnu sadarbība, sociāli emocionālā mācīšana, klases vide, klasvadība, sadarbība. Darbā iekļautas 7 tabulas, 42 attēli, 44 literatūras un informācijas avoti, 5 pielikumi.
 
Developing cohesion and building positive relationships in 4th grade in primary school. Bachelor's Thesis. Bauska: University of Latvia, 2023. 106 pages. The lack of cooperation skills among students can be associated with various reasons. Poor collaboration skills can affect the overall learning process and the environment in which the student is located - the class, the school. Various collaboration problem situations can arise for several reasons, such as: ●Excessive use of digital technologies – more time is spent on mobile devices, thereby communicating less with peers. No time limit is set, or content restriction, which does not match the specific age group. ●Emotional development and expression – students can be different, some have an introverted personality, others are extroverted, which can lead to various problem situations and the cultivation of conflicts between peers. ●It is essential to organise various extracurricular activities for students on the importance of cooperation in everyday life, which would promote their further growth in life. The aim of the bachelor's thesis: Drawing on scholarly texts and educational expertise, the aim is to undertake a study and validate the deliberate engagement and implementation of teacher activities in enhancing the collaborative abilities of students in the fourth grade of elementary school. In the empirical part of the research, students' manifestations of cooperation were characterised, and methods for their improvement were identified. Students were observed, and the types of cooperation and manifestations of "X" primary school 4th grade students were researched. A survey of 4th-grade students and its analysis were conducted. Surveys of 4th-grade educators, social educators, and the analysis of survey questionnaires were conducted. Also, based on the results obtained in the research, conclusions were drawn and suggestions were developed. The results of the conducted research indicate that it is possible to increase collaboration among cooperation-oriented students in the 4th-grade and it can be attained by supplementing their education with a range of instructional exercises that underscore the significance of cooperative interaction in the modern context. Involve all school resources in the common learning process – social worker, teacher's assistant, psychologist, school administration and other employees. "X" primary school lacks various additional resources and materials on the importance of student cooperation in everyday life. Involve parents in organising the school's educational environment and in events promoting cooperation skills. Keywords: Student cooperation, social-emotional learning, class environment, class management, cooperation. The research includes 7 tables, 42 images, 44 literature and information sources, 5 appendices.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67806
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV