• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sīkās motorikas un runas attīstības veicināšana pirmsskolas 3. posmā

Thumbnail
View/Open
299-98569-Leimane_Egita_el21155.pdf (1.097Mb)
Author
Leimane, Egita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Siliņa-Jasjukeviča, Gunta
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autore Egita Leimane savā kvalifikācijas darbā “Sīkās motorikas un runas attīstības veicināšana pirmsskolas 3. posmā” asociētās profesores Dr.paed. Guntas Siliņas – Jasjukevičas vadībā pētīja sīkās motorikas ietekmi uz bērna runas attīstību. Darba mērķis bija teorētiski izzināt un praktiski pētīt bērnu sīkās motorikas un runas attīstības savstarpējo mijiedarbību pirmsskolas 3. posmā. Mērķa sasniegšanai autore izzināja un analizēja pedagoģisko un psiholoģisko literatūru par runas un sīkās motorikas attīstības savstarpējo saistību, veica pētījumu par sīkās motorikas vingrinājumu izmantošanu runas attīstības sekmēšanā, izmantojot pašas izstrādātu pedagoģisko izmēģinājuma programmu, un izstrādāja ieteikumus skolotājiem. Ievada daļā autore akcentēja problēmas aktualitāti un pētītās tēmas izvēli. Darba teorētiskajā daļā tika apskatīts 5 - 6 gadīga bērna runas attīstības un sīkās motorikas raksturojums teorētiskajā literatūrā, kā arī pievērsta uzmanība sīkās motorikas attīstīšanas vispārīgiem paņēmieniem un to ietekmei uz bērna runas attīstību. Praktiskajā daļā apkopota pētījumā iesaistīto bērnu izpēte pirms pedagoģiskās izmēģinājumu programmas, dots ieskats bērniem piedāvātajās aktivitātēs pētījuma ietvaros un iegūto datu analīze pētījuma noslēgumā. Pamatojoties uz izdarītajiem secinājumiem, izstrādāti ieteikumi skolotājiem pedagoģiskā procesa organizācijai sīkās muskulatūras un runas attīstībai. Autore secinājusi, ka izvirzītais pētījuma mērķis – bērnu sīkās motorikas un runas attīstības savstarpējā mijiedarbība – ir sasniegts, ja pedagogam ir izpratne par pirmsskolas vecuma bērnu sīkās motorikas un runas attīstību, tiek nodrošināta atbilstoša vide un piedāvātas daudzveidīgas praktiskās aktivitātes. Darbs sastāv no 48 lapaspusēm, divām nodaļām, sešpadsmit attēliem un astoņām tabulām. Darba izmantoti 52 literatūras avoti. Atslēgas vārdi: pirmsskola, 5 − 6 gadīgs bērns, runas attīstība, sīkās motorikas attīstība.
 
Egita Leimane, the author of the paper, led by Dr. paed. Ginta Silina-Jasjukevica has studied in her qualification paper “Promotion of Fine Motor and Speech Development in the Stage 3 Preschool” the impact of fine motor on the child's speech development. The goal of the study was to obtain theoretical knowledge and to study in praxis the mutual interaction of child fine motor and speech development in stage 3 preschool. To achieve the goal, the author studied and analyzed pedagogic and psychological literature regarding the mutual interaction of speech and fine motor development, carried out the study regarding the use of fine motor exercises for the promotion of speech development employing the self-developed pedagogic trial program, and developed suggestions to teachers. The author has emphasized in the introduction part the topicality of the issue and the choice of the studied subject. The theoretical part of the paper reviews the characterization of the speech development and fine motor of 5-6-year-old children in the theoretic literature, as well as focuses on the general development techniques of fine motor and their impact on child speech development. The practical part summarizes the evaluation of the children involved in the study before the trial program, provides insight into activities offered to the children as part of the study, and analysis of the obtained data in the conclusion. Based on the conclusions drawn the suggestions for teachers are developed for the organization of the teaching process for the development of the fine muscles and speech. The author has concluded, that the goal of the study – mutual interaction of children's fine motor and speech development – is achieved if the teacher has comprehension regarding the fine motor and speech development of pre-school children, the relevant environment is ensured, and diverse practical activities are offered. The paper consists of 48 pages, two sections, sixteen figures, and eight tables. There are 52 literature sources used in the paper. Keywords: preschool, child, age 5–6. Speech development, fine motor development.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67807
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV