Mācību vide kā pašvadītas mācīšanās sekmētāja 5-7 gadus veciem bērniem pirmsskolas izglītības iestādē
Author
Lauriņa, Zita
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Kriščune, Jolanta
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Darba autors: Zita Lauriņa. Darba nosaukums: Mācību vide kā pašvadītas mācīšanās sekmētāja 5 - 7 gadus veciem bērniem pirmsskolas izglītības iestādē. Darba zinātniskais vadītājs: Lektore, Mg. paed. Jolanta Kriščune. Darba mērķis: Teorētiski un praktiski pētīt mācību vidi kā 5 - 7 gadus vecu bērnu pašvadītās mācīšanās veicinātāju. Pētījuma uzdevumi: 1.Analizēt teorētisko literatūru par bērnu pašvadītās mācīšanās būtību un norisi. 2.Analizēt metodisko literatūru par mācību vides organizēšanu. 3.Veikt empīrisko pētījumu par mācību vides ietekmi uz 5 - 7 gadīgu bērnu pašradīto mācīšanos. 4.Veikt pētījumu analīzi un secinājumus, pamatojoties uz teorētiskajām atziņām un empīriskā pētījuma rezultātiem. Pētījuma jautājums: Kā mācību vide var veicināt 5 - 7 gadus vecu bērnu pašvadīto mācīšanos? Darba teorētiskajā daļā sniegts pašvadītās mācīšanās vispārīgais raksturojums un norise, analizēti ieteikumi pedagogiem pašvadītās mācīšanās sekmēšanai pirmsskolā. Raksturota 5 - 7 gadus vecu bērnu attīstība. Skaidroti mācību vides jēdzieni dažādu autoru atziņās, kā arī raksturota mācību vides būtība. Analizēta mācību centru organizēšana un bērnu pašvadītās mācīšanās iespējas, darbojoties tajos. Darba praktiskajā daļā tiek izstrādāti bērnu prasmju novērošanas kritēriji, vērota bērnu darbība mācību centros, salīdzināta sākotnējās un atkārtotās vērošanas rezultāti. Pēc izmēģinājumdarbības ar aktīvu darbošanos mācību vidē dažādās aktivitātēs var secināt, ka bērnu prasmes visos izvirzītajos kritērijos ir uzlabojušās, pateicoties bagatīgai mācību videi, pozitīvai mācību videi. Atslēgas vārdi: Pašvadītā mācīšanās, mācību vide, mācību centri, patstāvība. Darba apjoms: 51 lpp, 20 attēli, 3 tabulas, 55 literārie avoti. Author of the work: Zita Laurina. Title of work: Learning environment as a facilitator of self- directed learning for 5 - 7 year old children in a pre - school educational institution. Scientific supervisor: Lecturer, Jolanta Kriscune. The purpose of the work: To theoretically and practially study the learning environment as a promoter of self- directed learning of 5 - 7 year old children. Research task: 1.To analyse theoretical literature on the nature and progress of childrens self- directed learning. 2.To analyse methodological literature on organization of the learning environment. 3.Conduct empirical research on the influence of the learning environment on the self- generated learning of 5 - 7 year old children. 4.Conduct research analysis and conclusions based on theoretical knowledge and empirical research results. Research question: How learning environment can promote the self - directed learning of 5 - 7 year old children? In theoretical part of work the general characteristics and course of self- directed learning are presented, recommendations for educators to promote self- directed learning in preschool are analysed. Characterized development of 5 - 7 year old children. Concepts of the learning environment in the opinions of various authors are explained, as well as the nature of the learning environment is described. The organization of learning centers and the opportunities for children self - directed learning while working in centers have been analysed. In practical part of work criteria for observing children activities in learning centers are observed, and the results of initial and repeated observations are compared. After trial operation with active operation in the learning environment in various activities, it can be concluded that children skills have improved in all the set of criteria, thanks to a rich learning environment, a positive learning environment. Key words: Self - directed learning, learning environment, learning centers, independence. Work volume: 51 pages, 20 images, 3 tables, 55 literary sources.