• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mācību piederumu nodrošinājums 5-6 gadu veciem bērniem ar kreilības īpatnībām pirmsskolas izglītības iestādēs Latvijā

Thumbnail
View/Open
299-98670-Janite_Ilze_ij21081.pdf (1.918Mb)
Author
Janīte, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Laganovska, Egija
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Kvalifikācijas darba nosaukums: “Mācību piederumu nodrošinājums 5-6 gadu veciem bērniem ar kreilības īpatnībām pirmsskolas izglītības iestādēs Latvijā”. Kvalifikācijas darba autore: Ilze Janīte Kvalifikācijas darba vadītāja: Mg.Paed. Egija Laganovska Darba saturs: 45 lappuses (bez pielikumiem), 22 attēli, 3 tabulas, 3 pielikumi. Darba mērķis ir izzināt mācību piederumu pieejamību un izmantošanas efektivitāti 5-6 gadu veciem bērniem ar kreilības īpatnībām pirmsskolas izglītības iestādēs Latvijā. Lai sasniegtu izvirzīto mērķi, darba teorētiskajā daļā tika analizēta zinātniskā literatūra par dažādām kreilības izcelsmes teorijām, smadzeņu attīstību dažādos vecumposmos un kreiļu mācīšanās grūtībām un pārmācīšanas sekām. Tika apskatīta arī bērnu vispārējā attīstība 3.vecumposmā un speciālo mācību piederumu piedāvājums un pieejamība Latvijā un pasaulē. Lai noskaidrotu mācību piederumu nodrošinājumu 5-6 gadu veciem bērniem ar kreilības īpatnībām, kvalifikācijas darba empīriskajā daļā tika veiktas divas aptaujas, kurās tika aptaujāti pirmsskolas pedagogi un bērnu vecāki. Pētījuma rezultāti parādīja, ka gan vecāki, gan pedagogi atzīst speciālo piederumu izmantošanas efektivitāti kvalitatīvāka mācību rezultāta sasniegšanā, tomēr vairums pirmsskolas izglītības iestādes piedāvā tikai speciālās šķēres. Aptauja norādīja arī uz problēmām metodisko materiālu pieejamībā un speciālo mācību piederumu bērniem ar kreilības īpatnībām piedāvājumā Latvijas tirdzniecības vietās. Kvalifikācijas darba noslēgumā tiek izdarīti secinājumi un sniegti ieteikumi Izglītības un zinātnes ministrijas atbildīgajiem ierēdņiem un pirmsskolas pedagogiem, kuri ikdienā strādā ar bērniem kreiļiem. Atslēgas vārdi: kreilība, pirmsskola, mācību piederumi, pieejamība, efektivitāte
 
The title of the qualification work: "Provision of learning materials for 5-6-year-old children with left-handedness in preschool educational institutions in Latvia". Author of the qualification paper: Ilze Janīte Supervisor of qualification work: Mg.Ped. Egija Laganovska Content of the work: 45 pages (without appendixes), 22 pictures, 3 tables, 3 appendix The aim of the work is to find out the availability of teaching aids and the effectiveness of their use for 5-6-year-old children with left-handedness in preschool educational institutions in Latvia. In order to achieve the set goal, scientific literature on various theories of the origin of left-handedness was analyzed in the theoretical part of the work. It considers brain development at different age stages and the learning difficulties of left-handed people and the consequences of retraining. The general development of children in the 3rd age stage and the supply and availability of special teaching aids in Latvia and the world were also examined. In order to find out the provision of learning accessories for 5-6-year-old children with left-handedness, two surveys were conducted in the empirical part of the qualification work, in which preschool teachers and children's parents were interviewed. The results of the study showed that both parents and educators recognize the effectiveness of using special accessories in achieving better learning results, however, most preschool educational institutions offer only special scissors. The survey also pointed to problems in the availability of methodological materials and special teaching supplies for children with left-handedness in Latvian stores. At the end of the qualification work, conclusions are made and recommendations are given to the responsible officials of the Ministry of Education and Science and preschool teachers who work with left-handed children on a daily basis. Key words: left-handedness, preschool, teaching supplies, accessibility, efficiency
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67827
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV