• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Patstāvība kā pirmsskolas vecuma bērnu pašapziņas attīstības faktors

Thumbnail
View/Open
299-98684-Birkenberga_Inga_ib21207.pdf (1.014Mb)
Author
Birkenberga, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2024
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba autore: Inga Birkenberga Kvalifikācijas darba tēma ir: ”Patstāvība kā pirmsskolas vecuma bērnu pašapziņas attīstības faktors”. Pētījuma mērķis : Noteikt metodes, kas veicina bērna pašapziņas attīstību. Pētījuma objekts: Pašapziņas attīstības gaita Pētījuma jautājums: Vai bērnu patstāvības iemaņas ir pašapziņas attīstības faktors? Darba struktūra: Darbs ir veidots divās daļās – teorētiskā daļa un praktiskā daļa. Teorētiskajā daļā tiek analizēta psiholoģiskā, metodiskā un pedagoģiskā literatūra par bērna pašapziņu un to kā tā veidojas un kas ir tie cilvēki, kas var sekmēt pašapziņas attīstību bērna dzīvē. Darba praktiskajā daļā bērni tiek vērtēti pētījuma sākumā, pētījuma gaitā tiek pielietoti dažādi paņēmieni un metodes bērna pašapziņas veicināšanai un pētījuma noslēgumā tiek veikta vēl viena bērnu vērtēšana. Pētījumā piedalījās 10 bērni, 5 puiši un 5 meitenes vecumposmā 1,5 līdz 3 gadi pašapziņas līmeņa noteikšanai. Pašapziņas līmeņa noteikšanai tika izstrādāti kritēriji punktu sistēmā no 3 līdz 1. Analizētie dati tika apkopoti tabulās. Ar bērniem tika veikti dažādi uzdevumi atbilstoši vērtējamajiem kritērijiem. Darbā tika izmantoti paša autora izplānoti uzdevumi, darba autora sacerēti skaitāmpanti, arī citu autoru skaitāmpanti, pirkstiņrotaļas un dziesmas. Tika organizētas dažādu tēmu izglītojošas nodarbes. Pētījuma gaita: Vai bērna patstāvības iemaņas ir pašapziņas attīstības faktors? – apkopojot pētījuma rezultātus, uz jautājumu tiek saņemta apstiprinoša atbilde. Atslēgas vārdi: PAŠAPZIŅA, PATSTĀVĪBA, PIRMSSKOLAS VECUMA BĒRNS, PEDAGOĢISKIE PAŅĒMIENI, PAŠAPKALPOŠANĀS. Kvalifikācijas darba apjoms: 38 lpp, 10 tabulas, 28 literatūras avoti.
 
Author of the work: Inga Birkenberga The topic of the qualification work is: "Independence as a factor in the development of self-confidence of preschool children". The purpose of the study: To determine the methods that contribute to the development of the child's self-confidence. Research object: Self-awareness development techniques. Research question: Are children's independence skills a factor in the development of self-confidence? Structure of the work: The work is made up of two parts - the theoretical part and the practical part. The theoretical part analyzes the psychological, methodological and pedagogical literature on the child's self-confidence and how it is formed and who are the people who can contribute to the development of self-confidence in the child's life. In the practical part of the work, the children are assessed at the beginning of the study, during the study, various techniques and methods are used to promote the child's self-confidence, and at the end of the study, another assessment of the children is carried out. 10 children, 5 boys and 5 girls aged 1.5 to 3 years, participated in the study to determine the level of self-confidence. Criteria were developed for determining the level of self-confidence in a point system from 3 to 1. The analyzed data were collected in tables. Various tasks were performed with the children according to the evaluated criteria. The work used tasks planned by the author himself, songs written by the author of the work, also songs by other authors, finger games and songs. Educational activities on various topics were organized. Research progress: Are the child's independence skills a factor in the development of self-confidence? – when summarizing the results of the research, an affirmative answer is received to the question. Key words: SELF-CONFIDENCE, INDEPENDENCE, CHILD OF PRE-SCHOOL AGE, PEDAGOGICAL CONCEPTS, SELF-SERVICE. Volume of qualification work: 38 pages, 10 tables, 28 literature sources.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/67833
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV