4 - 5 gadus vecu bērnu digitālo prasmju attīstīšana pirmsskolā
Author
Būmeistere, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Jofe-Bordjakovska, Alina
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darbs: 4 – 5 gadus vecu bērnu digitālo prasmju attīstīšana pirmsskolā Darba autors: Laura Būmeistere Darba mērķis: teorētiski pamatot un pedagoģiskajā darbībā pārbaudīt digitālo prasmju attīstīšanas iespējas pirmsskolā, bērniem 4 – 5 gadu vecumā. Darba saturs: darba pirmajā daļā teorētiski tiek pētīts digitālās kompetences jēdziens izglītībā. Analizētas digitālās caurviju prasmes, kas apgūstamas bērniem pirmsskolā. Apzināti digitālie mācību līdzekļi, kas izmantojami pirmsskolas vajadzībām. Apkopotas arī 4-5 gadu vecu bērnu attīstības īpatnības pētāmā temata kontekstā. Darba otrajā nodaļā veikts empīrisks pētījums, lai praktiski pārbaudītu digitālo prasmju attīstīšanas iespējas bērniem 4 – 5 gadu vecumā. Izvirzīti kritēriji, uz kuriem balstoties, veikts novērojums un Rīgas pirmsskolas grupas bērnu digitālo prasmju novērtējums pirms un pēc pedagoģiskās izmēģinājumdarbības. Veikta pedagoģiskā izmēģinājumdarbība, iekļaujot mācību procesā aktivitātes digitālo prasmju pilnveidei. Balstoties uz iegūtajiem rezultātiem, izstrādāti ieteikumi pirmsskolas skolotājiem, lai veicinātu digitālo caurviju prasmju apguvi pirmsskolā. Darba rezultāti: teorētiski un praktiski izpētot digitālo prasmju attīstīšanas iespējas bērniem 4 – 5 gadu vecumā, secināts, ka pirmsskolas izglītības ieguves laikā ir iespēja uzsākt apgūt ar digitālo kompetenci saistītas zināšanas un prasmes, ievērojot pakāpenību un secīgumu, lai bērnos rastos izpratne par lietu kārtību, ierīču izmantošanu, pielietojuma iespējām un, gūt iespēju praktiski darboties ar rīkiem un tehnoloģijām. Darba apjoms: darbā ir 42 lappuses, 8 attēli, 3 tabulas, 49 literatūras avoti, 12 pielikumi. Atslēgvārdi: digitālās caurviju prasmes, pedagoģiskais process pirmssklolā, digitālā kompetence, digitālās tehnoloģijas. Qualification paper: Developing the Digital Skills of 4 to 5 Year Old Children in Preschool Author: Laura Būmeistere Aim of the paper: to justify theoretically and verify in the pedagogical work the options for development of digital skills in a preschool, for 4 – 5 years old children. Content of the paper: the first part of the paper theoretically studies the definition of digital competence in the education. The digital transversal skills that are mastered by children in preschool are analysed.. Digital teaching aids that can be used for preschool needs are determined. The developmental peculiarities of 4-5 years old children are summarized in the context of the research topic. The second part of the paper includes an empirical research to practically verify the options for development of digital skills of 4 – 5 years old children. The criteria, based on which the observation and assessment of the digital skills of the children of the Riga preschool group were made before and after the pedagogical test activity, were set.. Pedagogical test activity was carried out by including activities in the learning process for improvement of digital skills. Based on the acquired results suggestions for preschool teachers have been developed to promote the acquisition of digital transversal skills in preschool. Results of the paper: after theoretical and practical research on the options of developing digital skills of 4 – 5 years old children it was concluded that it is possible to start mastering knowledge and skills related to digital competence in preschool, respecting the graduality and sequence so that children develop an understanding of the order of things, the use of devices, the usage options, as well as have a possibility to practically handle tools and technologies.. Volume of the paper: the paper consists of 42 pages, 8 images, 3 tables, 49 bibliography sources and 12 annexes. Keywords: digital transversal skills, pedagogical process in preschool, digital competence, digital technologies.