Bērnu vārdu krājuma paplašināšanas paņēmieni 1. posmā
Author
Fiļipčuka, Nataļja
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Romenkova, Valentīna
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba pamatā ir tēma: “Bērnu vārdu krājuma paplašināšanas paņēmieni 1. posmā.” Pētījuma mērķis: noskaidrot dažādu spēļu paņēmienu un metožu izmantošanas efektivitāti vārdu krājuma paplašināšanai bērniem no 2 līdz 3 gadu vecumam. Darbs sastāv no divām daļām - teorētiskās un praktiskās. Teorētiskajā daļā tiek analizēta zinātniskā, metodiskā, pedagoģiskā un psiholoģiskā literatūra par vārdu krājuma attīstību, paplašināšanas metodēm un paņēmieniem pirmā vecumposma bērniem. Darba praktiskajā daļā tika veikts praktiskais pētījums, kas sastāvēja no 3 posmiem: konstatējošā, veidojošā un kontroles pētījuma. Tika izmantotas divas pētījumu metodes - pedagoģiskā novērošana un pedagoga praktiskais darbs. Pētījumā piedalījās 13 bērni vecumā no 2 līdz 3 gadiem. Vārdu krājuma attīstības līmeņa noteikšanai, tās galvenajām iezīmēm tika izvēlēti vairāki uzdevumi un izstrādāti kritēriji vārdu krājuma attīstības līmeņa novērtēšanai katram bērnam. Tā kā šajā vecumā bērniem vadošais darbības veids ir rotaļas, vārdu krājuma paplašināšanas attīstībai tika piemērotas dažādas didaktiskas spēles, rotaļas aktivitātes, pasakas, kuru mērķis ir attīstīt un paplašināt vārdu krājumu bērniem. Darba rezultāti: sasniegts mērķis - pārbaudīta dažādu spēļu metožu un paņēmienu pielietošanas efektivitāte vārdu krājuma paplašināšanai. Atslēgas vārdi: VĀRDU KRĀJUMS, RUNA, ATTĪSTĪBA, ROTAĻA, PIRMSSKOLAS VECUMA BĒRNS. Kvalifikācijas darba apjoms: 45 lpp, 4 attēli, 6 tabulas, 4 pielikumi un 34 literatūras avoti. The basis of the qualification work is the topic: "Techniques for expanding children's vocabulary at the 1st stage." The purpose of the study: to find out the effectiveness of using different game techniques and methods to expand the vocabulary of children from 2 to 3 years of age. The work consists of two parts - theoretical and practical. The theoretical part analyzes the scientific, methodological, pedagogical and psychological literature on vocabulary development, expansion methods and techniques for children in the first age stage. In the practical part of the work, a practical study was carried out, which consisted of 3 stages: ascertaining, formative and control research. Two research methods were used - pedagogical observation and the practical work of a teacher. 13 children aged 2 to 3 years participated in the study. In order to determine the level of vocabulary development, several tasks were selected for its main features and criteria were developed for evaluating the level of vocabulary development for each child. Since the leading form of activity for children at this age is play, various didactic games, play activities, fairy tales aimed at developing and expanding children's vocabulary were applied to the development of vocabulary expansion. Work results: the goal was achieved - the effectiveness of the application of various game methods and techniques for vocabulary expansion was tested. Key words: VOCABULARY, SPEECH, DEVELOPMENT, PLAY, PRESCHOOL CHILD. The scope of the qualification work: 45 pages, 4 pictures, 6 tables, 4 appendices and 34 literature sources.