Vārdu krājuma paplašināšana rotaļās un spēlēs 3-4 gadu vecumposmā
Author
Liepiņa, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte
Advisor
Freiberga, Inese
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Kvalifikācijas darba tēma: Vārdu krājums paplašināšana rotaļās un spēlēs 3-4 gadu vecumposmā Kvalifikācijas darba mērķis: teorētiski noskaidrot un empīriski pārbaudīt rotaļu un spēļu izmantošanas iespējas vārdu krājuma paplašināšanai bērniem 3–4 gadu vecumposmā Kvalifikācijas darbs sastāv no divām daļām – teorētiskās un empīriskās. Darba teorētiskajā daļā tiek pētīta un analizēta pedagoģijas un psiholoģijas zinātniskā literatūra par valodas apgūšanu un runas attīstību, dots vārdu krājuma apguves raksturojums 3 - 4 gadu vecumposmā, apskatītas rotaļu un spēļu izmantošanas iespējas vārdu krājuma paplašināšanai. Pētījuma teorētiskā daļa balstās uz D. Augstkalnes, D. Dzinteres, I. Freibergas, I. Stangaines, V. Golubinas, D. Markus, D. Lieģenieces, I. Nazarovas, A. Šponas, u.c. teorētiķu atziņām. Darba empīriskajā daļā tiek dots izmantoto metožu un bāzes raksturojums, vērtēšanas kritēriji, pēc kuriem tika analizēts bērnu vārdu krājums pirms un pēc rotaļu un spēļu izmantošanas. Aprakstīta pedagoģiskā izmēģinājuma darbība, kurā balstoties uz teorijas atziņām, tiek izmantotas rotaļas un spēles 3 - 4 gadus vecu bērnu runas sekmēšanai, analizēti iegūtie rezultāti un izdarīti secinājumi. Sasniegtie rezultāti: Pētījuma rezultāti liecina, ka bērnu runas attīstība tiek sekmēta, ja tiek izmantotas bērna vecumposmam atbilstošas rotaļas un spēles. Izstrādāti secinājumi un ieteikumi rotaļu un spēļu veiksmīgākai izmantošanai 3 - 4 gadu vecumposmā. Atslēgas vārdi: runa, vārdu krājums, valoda, 3 - 4 gadu vecumposms, spēles un rotaļas. Kvalifikācijas darba apjoms: 58 lpp., analizēti 39 izmantotās literatūras un informācijas avoti. Darbā ir iekļauti 8 attēli, 4 tabulas un 5 pielikumi. The topic of the qualification work: Vocabulary expansion in games and play at the age of 3-4 years The purpose of the work: to theoretically clarify and empirically test the possibilities of using games and play for expanding the vocabulary of children at the age of 3-4 years The qualification work consists of two parts - theoretical and empirical. In the theoretical part of the work, the scientific literature of pedagogy and psychology on language acquisition and speech development is studied and analyzed, the characteristics of vocabulary acquisition at the age of 3-4 years are given, the possibilities of using games and play for vocabulary expansion are examined. The theoretical part of the research is based on the work of D. Augstkalnes, D. Dzinteres, I. Freibergas, I. Stangaines, V. Golubinas, D. Markus, D. Lieģenieces, I. Nazarovas, A. Šponas, etc. the insights of theorists. The empirical part of the work is given the description of the methods and the basis, the evaluation criteria, according to which the children's vocabulary was analyzed before and after the use games and play. The pedagogical trial activity is described, in which, based on the knowledge of the theory, games and play are used to promote the speech of 3-4-year-old children, the obtained results are analyzed and conclusions are drawn. Achieved results: The results of the study show that the development of children's speech is promoted if games and play appropriate for the child's age are used. Conclusions and recommendations for more successful use of games and play at the age of 3-4 years have been developed. Keywords: speech, vocabulary, language, 3-4 years of age, games and play The scope of the qualification work: 58 pp., 39 the sources of the used literature and information. The work includes 8 figures, 4 tables and 5 appendices.